Vad gör man när barnen gör allt för att hålla ihop i skolan och sedan brakar ihop hemma? Hur ska skolan förstå att barnen behöver anpassningar i skolan? Det undrar en mamma till två flickor som har autism och adhd.
Fler exempel och tydligare paketering av innehåll kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Så vill Skolverket stärka npf-perspektivet i det kommande specialpedagogiklyftet. "Vi planerar för att både fördjupa och bredda innehållet", säger Helena Elwin, Skolverket.
Med start från höstterminen 2018 gäller nya utbildningsplaner för både Speciallärarprogrammet och Specialpedagogprogrammet. Den stora nyheten är att neuropsykiatriska svårigheter nu finns med i de nationella examensmålen.
Norrtälje satsar stort på att höja kompetensen inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Alla rektorer, lärare och fritidspedagoger ska utbildas och lokalerna ska anpassas. "Ambitionen är att alla elever ska få det yttersta bemötandet", säger Helene Walukiewicz.
Alla anställda inom förskolan och skolan i Norrtälje kommun ska utbildas i hur man bemöter barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Kommunen satsar även på att förändra de fysiska arbetsmiljöerna för barnen.
I Norrtälje kommun ska lärare inom förskola och skola utbildas i hur de ska bemöta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som exempelvis adhd och autism.
”Föräldrar till barn med npf och lärare och specialpedagoger behöver gå samman. Så länge vi försätter att sparka varandra på smalbenen är vi svaga. Tillsammans är vi starka”, skriver Jiang Millington.
Det stämmer att barnen måste äta för att orka med skoldagen, men att argumentera genom att förminska barnets bekymmer löser inte problemet. Att säga ”du måste äta för att orka” sätter en skuld som barnet inte klarar av, skriver Alexander Skytte, lärare i idrott och hälsa.
Föräldranätverket Barn i behov har riktat stark kritik mot det specialpedagogiska lyftet. Regeringen arbetar nu för att Skolverket ska förändra fortbildningen.
En diagnos säger väldigt lite om vilka anpassningar som krävs. I Danderyds-modellen diskuteras elever med autism och adhd på ett personligt plan. För att ge rätt stöd och hjälp måste elevens svårigheter och möjligheter vara kartlagda.