Det dröjer för länge innan skolor uppmärksammar elever med problematisk frånvaro – eller hemmasittare i vardagligt tal. Det konstaterar statliga utredaren Malin Gren Landell.
Mät all frånvaro, även giltig. Det är ett av förslagen i regeringens utredning om skolfrånvaro. Bra, tycker specialpedagog Eva Elg i Bjuv, där skolan varje vecka går igenom all frånvaro.
I sex år har Daniella knappt gått i skolan alls. Hon är vad man kallar en "hemmasittare". Idag är hon sjutton år och när hon väl hittade en lämplig skola utanför Uppsala sa kommunen nej.
Jiang Millington och Malin Holm, föräldranätverket Barn i Behov, uppmanar alla i skolans värld att läsa utredningen om problematisk frånvaro i skolan, och att ta till sig budskapet om att på allvar hjälpa de barn som behöver särskilt stöd i undervisningen.
Lång och ogiltig skolfrånvaro är ett växande problem. Varje elev måste känna sig sedd – och skolan måste reagera på frånvaron. Det säger regeringens utredare Malin Gren Landell.
Det finns inget dundermedel mot omfattande skolk. Men struktur och lugn i klassrummet kan bidra till att färre stannar hemma, skriver Expressen på ledarplats.
Igår lämnades ett betänkande från en utredning om elevers skolfrånvaro till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Minst 1700 elever går inte till skolan utan stannar hemma i stället.
Skolan missar ofta tidiga signaler om frånvaro. "Ju tidigare skolan reagerar på frånvaro, desto enklare är det att få eleven tillbaka till skolan", säger Ann Edvinsson på Skolinspektionen.