Hur ska man få alla barn och unga att vilja gå till skolan? På flera skolor i länet spelas just nu teater för att uppmärksamma problematisk skolfrånvaro.
Många kommuner vänder sig nu till specialpedagogiska myndigheten för att få hjälp med elever som har mycket ogiltig frånvaro i skolan."Man förstår mer och mer att det här är ett problem som man måste lyfta på en systematiskt nivå" säger Helene Fägerblad som är rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Kommunerne har pligt til at sørge for, at elever med fravær, for eksempel som følge af psykiske lidelser, kommer tilbage i skole med den nødvendige støtte. Det fastslår undervisningsministerren på baggrund af en sag med en 12-årig dreng fra Odder.
Mobbeombudet i Trøndelag frykter flere barn utvikler skolevegring på grunn av mobbing. Utdanningsdirektoratet er enig, og ønsker mer fokus på problemet.
Hemmasittare på mellanstadiet blir allt vanligare. Under vårterminen hade 185 elever i Karlskronas grundskolor en så kallad problematisk frånvaro. Det är bland högstadieeleverna som den längre och upprepad frånvaron är högst, men enligt rektor Charlott Swärdh på Lyckeby kunskapscentrum kryper frånvaron ner i åldrarna och frånvaron blir vanligare även på mellanstadiet.
Journalisten och författaren Nadja Yllners dotter blev "hemmasittare" och nu delar hon med sig av deras erfarenheter. Hon anser att ett första steg att ta tag i problematiken är att börja föra statistik och ställa krav på mindre klasser i skolorna.
I sex år har Christian Persmans son i Arvika studerat hemma - eftersom han får panikångest av att vara i skolan. Pappan som själv är skolledare för Arvikas nya gymnasieskola menar att den svenska skolans krav på elevers prestationer och social samvaro måste lättas på - så att inte fler tvingas bli hemmasittare.
Regeringen behöver tillsätta en utredning om hur statistik kring elever med funktionsnedsättningar kan samlas in på ett ansvarsfullt sätt, skriver Riksförbundet Attentions ordförande Anki Sandberg.