Teas son gick på Nyckelbergsskolan i Köping under fyra års tid utan att få undervisning av någon lärare. I dag kan den tioåriga pojken varken läsa eller skriva. "Det är katastrofalt. Det är en sak att man har assistenter vägleder pojken, men all undervisning i skolan ska vara lärarledd", säger Agneta Söder, Autism- och aspergerförbundet.
Teas son är idag tio år och kan varken läsa eller skriva. På Nyckelbergsskolan gick hennes son under fyra års tid utan att få undervisning av någon lärare. "Han har blivit traumatiserad av alla år med misslyckanden", berättar hon.
Placeringar på den kritiserade Ågärdsskolan är tillfälliga, enligt grunskolechef Pär Ellmin. SVT Nyheter Västmanland kan dock avslöja att det inte stämmer.
Regeringen har inga planer på att utnyttja de nyvunna erfarenheterna av fjärr- och distansundervisning under coronakrisen, trots att undervisningen kan bidra till att lösa några av skolans stora utmaningar: lärarbristen och ”hemmasittarna”, skriver SKR:s Per-Arne Andersson och Friskolornas riksförbunds Ulla Hamilton.
Skolinspektionen kräver att en skola i Borås skyndsamt utreder de bakomliggande orsakerna till att en högstadieelev i princip stått helt utan undervisning i tre år, rapporterar nyhetsbyrån Siren.
Sedan coronautbrottet har Eskilstuna kommuns särskilda närvaroteam märkt en tydlig ökning av elever i behov av stöd och där många just nu lider av extra oro. En stor del av teamets arbete går just nu ut på att försöka lugna och motivera eleverna att våga lämna hemmet.
För gymnasieelever i behov av särskilt stöd kan omställningen till digitalt skolarbete vara extra krävande. Men för en särskild grupp öppnas möjligheter. "Nu kan man få in elever med lång frånvaro i skolmiljö", säger Helene Fägerblad, SPSM.
Sedan hösten förra året så finns det fyra socialpedagoger på Högakusten, Gudmundrå och Ytterlännasskolan i Kramfors kommun. De fångar upp elever med problematisk frånvaro.
Regeringen vill ändra skollagen så att så kallade hemmasittare ska kunna få distansundervisning. Utbildningsminister Anna Ekström (S) ser distansundervisningen som en brygga tillbaka till skolan.
Johanna, 13, har asperger och dubbelsidig hörselnedsättning och har inte gått i skolan sedan i september. På den anpassade resursskolan kom hon inte in eftersom kommunen inte beviljade tilläggsbeloppet.