Läste svenska elever bättre förr – eller stirrar vi oss blinda på fel siffror? Ledarsidans kolumnist Inger Enkvist, professor emerita i spanska, diskuterar med forskaren Gabriel Heller Sahlgren. Andreas Ericson leder samtalet. (webbradio)
I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi pedagogisk dokumentation. Vad gör dokumentationen pedagogisk, på vilket sett kan den göra vårt arbete enklare och hur ska vi egentligen gå tillväga när vi dokumenterar? (webbradio)
I senaste avsnittet av Förskolan diskuterar vi det skolförberedande arbetet. Hur gör vi barnen redo för tiden efter förskolan, vad är relevant kunskap att ha med sig till skolstarten och är regeringens förslag att göra grundskolan tioårig en bra idé? (webbradio)
Hur vanligt är det med diskriminering och kränkningar i skolan, och vad ska man göra om man blir utsatt för det? Medverkande: Mårten Petersson, Barn- och elevombudet (BEO), Caroline Larsson, Diskrimineringsombudsmannen (DO), Jonatan Lamy, Sveriges elevkårer, Agnes Gidlund, Skolinspektionen. (webbradio)
"Jag har en elev som har anorexi och inte kan vara med på idrotten. Hur gör jag när jag ska sätta betyg?" I det här avsnittet av Skolverkspodden svarar vi på den frågan och fler frågor om undantagsbestämmelsen, eller pysparagrafen som den också kallas. (webbradio)
De har toppbetyg från gymnasiet. Men deras universitetslärare vittnar om samma sak: studenterna har svårt att läsa böcker. "Mer eller mindre medvetet så sänker ju många av de här lärarna ribban, de blir så illa tvungna", säger reportern Julius Viktorsson i podden ”Du lyssnar på Sydsvenskan”. (webbradio)
Hur får vi till en lugn miljö när det är dags att äta, är bestämda platser bra, måste barnen smaka på allt – och är det ok att doppa brödet i soppan? Det pratar vi om i senaste avsnittet av Förskolan. (webbradio)
Skolan ska ge alla elever förutsättningar att nå kunskapsmålen. Elever som riskerar att inte nå målen ska få stöd i form av extra anpassningar eller särskilt stöd. Men hur fungerar det egentligen i praktiken? (webbradio)
I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om fantasiutveckling. Hur kan vi hjälpa barnen att tänka fritt och nytt, hur delaktiga ska vi vara och varför är arbetet med fantasiutveckling viktigt och ibland helt nödvändigt? (webbradio)