Nu ger regeringen Skolverket i uppdrag att förbereda för en ny form av fortbildning för förskollärare och lärare som ska ge kunskaper om vetenskapligt belagda undervisningsmetoder för språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling.
Järvaveckan Research släpper i samarbete med Internetstiftelsen en ny rapport om digital inkludering och utanförskap i Sverige. Rapporten visar att trots en ung och i många fall mycket digital befolkning finns tecken som tyder på att tillgången till det offentliga digitala Sverige inte är lika hög i utsatta områden jämfört med övriga Sverige.
Skolverket får i uppdrag att erbjuda skolväsendet ett ännu mer relevant och ändamålsenligt stöd, som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Många skolor är i en tuff situation med ökade kostnader. Regeringen förstärkte därför statsbidraget för stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling till 7,5 miljarder kronor för 2024. Skolverket har beslutat hur mycket varje skolhuvudman har möjlighet att ansöka om.
Fredag den 3 maj träffas de nordiska ministrarna inom utbildnings- och forskningsområdet i Stockholm. Ministrarna ska bland annat diskutera vikten av grundläggande kunskaper i skolan för att fler ska kunna läsa STEM-ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik på högskolan. Värdar för mötet är skolminister Lotta Edholm och utbildningsminister Mats Persson.
Nu öppnar anmälan till “Tänk tech” – ett nytt nationellt skolprojekt som ska höja teknikintresset bland åttondeklassare och bidra med kompetensutveckling till landets tekniklärare. Initiativtagare är Tekniska museet och Teknikföretagen.
Antalet födda barn har minskat stadigt de senaste åren och det förväntas fortsätta minska framöver. Det medför att det blir färre barn i skolåldrarna 6–15 år i framtiden. Enligt SCB:s nya befolkningsframskrivning kommer de att vara färre än idag under hela framskrivningsperioden.
Skolinspektionen har på uppdrag av regeringen gjort en kartläggning av undervisningstiden inom den kommunala vuxenutbildningen. Kartläggningen, som omfattar 33 kommuner, visar att avsaknaden av reglering av undervisningstid har lett till en stor variation mellan kommuner.