Skolverket tar återkommande fram prognoser över skolans och förskolans behov av behöriga lärare och förskollärare. I den här rapporten redovisas en prognos för perioden 2024–2038. (pdf)
Som en del i att undervisningen i Göteborgs skolor ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet genomförde grundskoleförvaltningen och utbildningsförvaltningen under våren 2024 ett gemensamt pilotprojekt inom ramen för den vetenskapliga arenan. Syftet var att undersöka hur konversations-AI kan stärka språkutbildning och lärande i moderna språk. (pdf)
Rapport bygger på två enkätundersökningar till huvudmän respektive rektorer inom grundskolan som Skolverket har genomfört under våren 2024. Studiens syfte är att ge en nationell bild av huvudmäns och grundskoleenheters arbete för att erbjuda en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utifrån deras olika förutsättningar och behov. (pdf)
Regeringen tillsatte utredningen med syftet att barn, elever, lärare, rektorer och annan personal ska ha en säker och trygg utbildnings- och arbetsmiljö. (pdf)
Rapport med syfte att ge politiker och tjänstepersoner underlag i det systematiska kvalitetsarbetet. Årets tematiska rapport fokuserar på barns närvaro och vistelsetider. Här presenteras resultat från två enkätstudier, kommunexempel samt statistik på närvaro och vistelsetider från ett begränsat antal kommuner. (pdf)
Den här är den första av fyra delrapporter som redovisar resultat från Skolverkets attitydundersökning till elever och lärare i grundskolan och gymnasieskolan. (pdf)
Det finns idag en rad utmaningar inom det svenska skolsystemet. För att komma till rätta med problemen i skolan är det avgörande att vi har god tillgång till lärare med hög kompetens. I rapporten analyserar forskaren Gabriel Heller Sahlgren den försämrade statusen för det svenska läraryrket och problemen med lärarförsörjningen. (pdf)
Skolinspektionen har utvärderat garantin under åren 2019–2024. Garantin för tidiga stödinsatser är avsedd att stärka skolornas arbete med att utveckla elevernas kunskaper inom svenska, SVA och matematik genom att tidigt uppmärksamma elever som kan ha behov av stöd inom dessa kunskapsområden. (pdf)