Denna rapport redovisar utvärderingen av den nya betygsskalan samt kunskapskravens utformning som ett svar på regeringens uppdrag till Skolverket. (pdf)
Den stora ökningen av antalet realskolor i Sverige under det tidiga 1900-talet bidrog till att höja utbildningsnivån och öka den partipolitiska aktiviteten. Det visar en ny studie från IFAU. (pdf)
Skolverket lämnade den 27 april 2016 ett förslag på en strategi för skolans digitalisering till regeringen. Den gäller för gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och skolväsendet för vuxna. (pdf)
I denna beskrivning redovisas först allmänna uppgifter om undersökningen samt dess syfte och historik. Därefter redovisas undersökningens innehåll och tillförlitlighet samt hur den genomförs och hur man kan ta del av resultaten. (pdf)
Öppna jämförelser - Grundskola 2016 är Sveriges Kommuner och Landstings tionde jämförelse av resultat- och resursindikatorer på kommunnivå. Uppgifterna i rapporten gäller för läsåret 2014/15. (pdf)
Det råder brist på flera kategorier lärare och bristen ser ut att bli gradvis allvarligare över tid. Fler behöver därför påbörja, och inte minst slutföra, en lärarutbildning. UKÄ har för första gången analyserat hur stora andelar av studenterna på den nya lärarutbildningen som verkar ha avslutat sina studier tidigt. (pdf)
Skolinspektionen undersöker i denna granskning om kommunerna uppfyller sitt tillsynsansvar för fristående förskolor, att tillsynen är utformad så att den säkerställer att de granskade förskolorna lever upp till kraven i lagar och förordningar. I projektet ingår 35 slumpmässigt utvalda kommuner. (pdf)
Denna undersökning består av tre olika delar. Den utgår dels från offentlig statistik3, dels från enkätundersökning bland ett riksrepresentativt urval om cirka 750 lärare i moderna språk samt från intervjuer bland cirka 200 svenska företag. (pdf)
Föreliggande rapport är Skolverkets årliga rapportering av de delar av uppdraget som avser uppföljning och analys av gymnasieskolan. I rapporten samlar vi all tillgänglig statistik programvis, och kommenterar utvecklingen i gymnasieskolan och situationen för respektive program. (pdf)