Lagrådsremissen innehåller förslag till ändring i skollagen. Det föreslås att den minsta totala undervisningstiden utökas med 105 timmar i grundskolan, specialskolan och sameskolan samt i grundsärskolan, utom inom inriktningen träningsskolan. (pdf)
Redovisning av uppdrag om statsbidrag till kommuner för som ersättning för utbildningsplatser för viss utbildning för arbetslösa ungdomar i åldern 20-24 år. (pdf)
Två av tre granskade kommuner tar inte sitt fulla ansvar för att förhindra fortsatt arbetslöshet hos unga kommuninvånare som varken studerar eller arbetar. Det visar Skolinspektionens granskning av 16 kommuners arbete med det kommunala aktivitetsansvaret. (pdf)
I denna rapport undersöker vi hur skolledarnas löneläge ser ut i förhållande till andra jämförbara chefsgrupper. Vi gjorde det senast 2011 och alldeles för lite har hänt sedan dess. Fortfarande värderas arbete med utbildning för lågt och gapet till andra chefsyrken är för stort. (pdf)
Många barn som under sin uppväxt har placerats utanför sitt hem går ut grundskolan utan fullständiga betyg och behörighet till gymnasiet. Dessa ungdomar vidareutbildar sig i lägre utsträckning oavsett tidigare skolresultat och trots samma kognitiva förmåga. Läs rapporten. (pdf)
Syftet med denna studie är att undersöka formerna för samverkan mellan arbets- och näringsliv samt skolan, mer specifikt den praktiska arbetslivsorienteringen (prao) i grundskolan. (pdf)
Vad är kontrollerat skolval och vad säger forskningen? Det reder Erik Lakomaa, ek. dr och forskare på Handelshögskolan i Stockholm, ut i den här rapporten. (pdf)
Resultat från studien Skolbarns hälsovanor visar att självrapporterade psykosomatiska besvär är vanligare bland tonåringar som är stressade över skolarbetet. Detta jämfört med dem som inte är stressade över skolarbetet. Sett över tid, så har andelen tonåringar som uppger att de är stressade över skolarbetet till stor del sammanfallit med utvecklingen av psykosomatiska besvär. (pdf)
Centraliserat betygssystem, diagnostiska prov med relativ rättning från första klass och oannonserade skolinspektioner av lågpresterande skolor. Det receptet presenterar nationalekonomerna Gabriel Heller Sahlgren och Henrik Jordahl i en ny forskningsrapport från SNS.
This OECD-report examines low performance at school by looking at low performers’ family background, education career and attitudes towards school. The evidence provided in the report reveals what policy makers, educators, parents and students themselves can do to tackle low performance and succeed in school.