Syftet med rapporten är att presentera hur elever använder internet i skolan och på fritiden. Vi vill också visa hur pedagoger ser på användningen av digitala verktyg som ett pedagogiskt verktyg och vilka effekter de upplever att användningen har på arbetet tillsammans med eleverna. (pdf)
Students, Computers and Learning: Making the Connection examines how students’ access to and use of information and communication technology (ICT) devices has evolved in recent years, and explores how education systems and schools are integrating ICT into students’ learning experiences. (pdf)
FOKUS PÅ nr 3 samlar resultat från OECD:s rapport Students, Computers and Learning: Making the Connection och kompletterande nationella analyser utförda av Skolverket. (pdf)
I denna rapport har offentlig skolstatistik och partsgemensam lönestatistik sammanställts och vägts samman för att jämföra kommunernas skolprestationer. Rapporten belyser de stora skillnaderna som finns mellan olika kommuner i deras elevresultat, resursanvändning, likvärdighet, lärarbehörighet och lärarlöner. (pdf)
Skolverket har genomfört en nationell ämnesutvärdering i bild, musik och slöjd i årskurserna 6 och 9. Utvärderingen syftar till att ge en bild av både styrkor och utmaningar i bild, musik och slöjd. Läs rapporten. (pdf)
En ny undersökning från Riksförbundet Attention, i samarbete med Trygg-Hansa, visar att 72 procent av föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar tycker att det ofta är svårt eller omöjligt att veta var de kan få hjälp och stöd (pdf).
Inspirationsmaterialet bygger på intervjuer med personer i kommuner, såväl på förvaltningsnivå som på skolnivå. Här finns exempel på hur några kommuner har valt att organisera mottagandet av nyanlända elever och hur de arbetar för att ge dem så goda förutsättningar som möjligt för lärande och skolgång. (pdf)