En ny undersökning som Friskolornas riksförbund låtit Demoskop göra bland sina medlemmar visar att vid ett vinstutdelningsförbud skulle var femte fristående förskola och skola lägga ner sin verksamhet. Samtidigt uppger ingen friskola att vinst var en viktig drivkraft för att starta skolan. (pdf)
Landets lärare upplever stora brister i förutsättningarna för läsinlärning. Elever med behov av extra läsfärdighetsträning får inte det stöd de har rätt till, förekomsten av skolbibliotek varierar, undervisningstiden växlar mellan olika skolor och är ofta otillräcklig. (pdf)
Svenska lärare får i mindre utsträckning återkoppling på sin undervisning. Fler än genomsnittet uppger att de aldrig fått återkoppling. Det är ett av resultaten i rapporten "Talis 2013: En studie av undervisnings- och lärmiljöer i årskurs 7–9". Läs rapporten här (pdf).
Lärare med erfarenhet, högskoleexamen, fast anställning, god social förmåga och högre inkomst stannar i hög grad i läraryrket. En försämring av elevernas förkunskaper får dock lärarna att byta skola. Läs rapporten. (pdf)
I rapporten redovisas en utvärdering av olika typer av läxhjälpsverksamhet på tio skolor. Utvärderingen visar att läxhjälpen på olika sätt och i olika utsträckning kan bidra till elevernas kunskapsutveckling. (pdf)
Likvärdigheten i den svenska skolan behöver förbättras. Ett sätt att minska resultatskillnaderna mellan skolorna i en kommun kan vara att ha en socioekonomisk resursfördelning. Skriften belyser hur kommunen kan göra och vad som finns att tänka på när man tar fram och beslutar om en sådan fördelningsmodell. (pdf)
I denna studie undersöker forskare hur förskolan arbetar med att främja barns utveckling av förmågor som kreativitet, ansvarstagande och empati. Det är förmågor som enligt forskning har stor betydelse för att individer ska lyckas i sin utbildning.
Sedan 1995 har svenska grundskolelever deltagit i en rad internationella kunskapsmätningar som PISA, PIRLS och TIMSS. De har studerat allt från läsförmåga och matematikkunskaper till medborgarkompetens och problemlösning. Denna rapport ger en bred och summerande bild av vad dessa mätningar visat. Läs rapporten. (pdf)
This report, published by Pearson and written by The Economist Intelligence Unit, is part of a wide-ranging programme of quantitative and qualitative analysis, entitled The Learning Curve. (pdf)
Av de som använde IT i sin undervisning uppgav hela 85 procent i en tidigare undersökning att IT hade bidragit till att förbättra deras undervisning. Det visar att det finns stor potential i IT-användningen i skolan. I denna undersökning har vi därför gått vidare för att undersöka detta närmare genom fyra djupintervjuer med lärare. (pdf)
Skollagens regler kring trygghet och studiero efterlevs inte. Det är en av slutsatserna i undersökningen som bygger på en enkätundersökning. Läs rapporten. (pdf)