Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 155 av 157

Nyhetskategorier

Stärk grunden för ökad kunskap - Kan skolans resurser användas effektivare?

2012-09-11
Det finns inga tydliga samband mellan de resurser som tillförs skolan och de resultat skolan uppnår. En genomgång av kommunernas kostnader för grundskolan visar på stora skillnader, och det även mellan kommuner med likartade förutsättningar. Men kommuner som satsar mer på skolan uppnår inte alltid bättre resultat. Läs rapporten här (pdf)!
Nyhetskategorier

Mellanstadieelever kränks ofta

2012-08-16
En tredjedel av eleverna i årskurs 3-6 uppger att de någon gång under det senaste året har blivit kränkta av en annan elev på skolan. I årskurserna 6-9 säger en femtedel av eleverna samma sak. Det skriver stiftelsen Friends i en ny rapport. Läs rapporten här (pdf).
Nyhetskategorier

Skolverkets redovisning av uppdraget om lärarlegitimation

2012-08-10
I en ny rapport redovisar Skolverket hur det går med arbetet att utfärda legitimationer för lärare och förskollärare. Skolverket bedömer att det kommer att krävas en fördubbling av handläggare under det första halvåret 2013 och en femtioprocentig ökning under det andra halvåret 2013 till en kostnad av 145 miljoner kronor. Läs rapporten här (pdf).
Nyhetskategorier

Immigrant Children's Age at Arrival and Assessment Results

2012-08-09
While a number of single-country studies have been done to explore whether or not there is a "critical age" at which the arrival in a new country becomes a steep disadvantage to the immigrant student, this study aims to determine whether the steepness of the age-at-arrival/test score profile varies across origin or destination countries. As…
Nyhetskategorier

Parental Involvement in Selected PISA Countries and Economies

2012-08-09
This working paper evaluates the levels of parental involvement in children’s educational lives across countries and sub-groups within countries, as well as the relationship of involvement with both cognitive (reading performance) and non-cognitive outcomes (enjoyment of reading and awareness of effective summarising strategies). Se rapporten här (pdf)!