I en ny rapport från Skolverket beskrivs och analyseras utvecklingen för den gymnasiala lärlingsutbildningen i relation till utvecklingen för yrkesprogrammen i stort.
Nio av tio lärare upplever att arbetsbelastningen har ökat de senaste åren. Det visar en ny undersökning från Lärarförbundet. Läs hela rapporten här (pdf).
Lärarnas Riksförbund frågat 800 lärare på lågstadiet som undervisar i ämnet svenska om förutsättningarna för undervisningen i momentet läs- och skrivinlärning. Läs rapporten. (pdf)
På utbildningarna till civilingenjör, jurist, läkare och psykolog tar studenter med lågutbildade föräldrar inte ut sin examen i samma utsträckning som studenter med högutbildade föräldrar. Det visar en ny rapport. (pdf)
Eleverna arbetar allt för ofta ensidigt, med inriktning på faktakunskaper. Det saknas ofta tillräckliga möjligheter att träna på att analysera, reflektera och kritiskt granska information. Det konstaterar Skolinspektionen. Det visar Skolinspektionens rapport. (pdf)
All undervisning i Sverige ska vila på vetenskaplig grund. Det fastslås i skollagen från år 2010. Men hur fungerar det i praktiken enligt skolan själv? Läs rapporten. (pdf)
Redovisning av regeringsuppdrag som har handlat om att ge stöd till elever med kognitiva svårigheter. Försöksverksamheter har bedrivits i Halmstad, Kalmar och Växjö.
Skolverkets studie, som genomfördes hösten 2012, redovisar resultaten från en enkätundersökning till föräldrar till barn mellan 1–12 år. Läs rapporten. (pdf)
Det finns inga tydliga samband mellan de resurser som tillförs skolan och de resultat skolan uppnår. En genomgång av kommunernas kostnader för grundskolan visar på stora skillnader, och det även mellan kommuner med likartade förutsättningar. Det visar Svenskt Näringslivs rapport. Läs rapporten. (pdf)