This report reveals how poor exam results are causing young people to abandon their ambitions. The findings show that young people who leave school with few qualifications are more likely to scale down their aspirations for the future. Läs rapporten (pdf)
Vart femte barn har blivit kränkt av en annan elev i skolan det senaste året. Det visar Friendsrapporten 2013 där 36 698 barn har svarat på frågor om mobbning i skolan. Läs rapporten här (pdf).
Dagens debatt om skolan innehåller både sanningar, tyckanden och rena myter. Med rapporten "Myter om skolan hindrar utveckling" vill SKL bidra till en diskussion för ökad samsyn om skolan.
De flesta lärare trivs i skolan men mer än varannan uppger att de är stressade. Bland de äldre eleverna tycker fler att det blivit svårare att få stöd i skolan och att undervisningen försämrats. Skolverkets rapport Attityder till skolan 2012 visar en negativ utveckling på flera centrala områden sedan den förra undersökningen 2009. (pdf)
Ungdomar i Sverige är pragmatiker som värnar valfrihet i välfärden. Det visar en undersökning som TNS Sifo gjort på uppdrag av Svenskt Näringsliv. (pdf)
Kommunaliseringen av skolan gav kommunerna själva ansvar att prioritera resurser till skolan. Statskontoret konstaterar i sin rapport att det varit små förändringar i resursfördelningen till skolan under 1990- och 2000-talet.
På uppdrag av utbildningsutskottet har en studie genomförts i syfte att öka förståelsen för hur ny kunskap kan komma till bättre användning i skolan. (pdf)
Skolinspektionen har granskat gymnasial lärlingsutbildning på 35 skolor. Granskningen visar på betydande skillnader mellan skolorna när det gäller verksamhetens kvalitet, inte minst i fråga om samarbetet med arbetslivet. Läs hela rapporten här (pdf).
Är den bästa strategin att utveckla digital och traditionell läsning parallellt – eller är det en fördel om man först lär sig behärska det ena, för att sedan lära sig det andra? I en ny rapport från Skolverket analyseras data från Pisa 2009. Studien jämför också elevernas läslust och läsvanor.