Skillnaderna mellan skolor i Sverige är stora. Nästan var femte grundskola och gymnasieskola brister när det gäller att ge elever ledning och stimulans för att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Många rektorer behöver också förstärka sitt pedagogiska ledarskap. Det är några av slutsatserna i en ny rapport från Skolinspektionen.
EU-projektet ”Teacher Education for Inclusion”, som drivs av European Agency. Projektet handlar om att göra inkludering till en överordnad princip i de deltagande ländernas lärarutbildningar. (pdf)
Buller är ett allt större problem i skolan. Även måttliga bullerexponeringar kan orsaka hörselproblem som tinnitus. Läs rapporten från Arbetsmiljöverket, scrolla till sidan 29 (pdf).
Skolkuratorerna upplever att arbetet är akutstyrt i stor utsträckning och många kan inte utföra sina arbetsuppgifter enligt den planering som görs. Man upplever även att det är svårt att leva upp till lagens intentioner om att alla elever ska ha tillgång till en skolkurator, detta ska ses i ljuset av att var tredje anser att…
Skolverkets rapport visar att tillgången till datorer har ökat kraftigt för både elever och lärare de senaste tre åren men att it inte används i större utsträckning i undervisningen och att it-kompetensen är låg. (pdf)
Antalet barn i pedagogisk omsorg fortsätter att minska. Hösten 2012 gick 18 100 barn i den verksamheten. Flest barn är inskrivna i verksamheter som bedrivs av en person i hemmet, men omkring 7 procent finns i andra varianter. Läs rapporten här (pdf).