Sveriges Lärare visar i den här rapporten hur våra medlemmar ser på digitalisering och Artificiell Intelligens (AI) i skolväsendet samt vad de tror det betyder för barn och elevers lärande. (pdf)
I slutbetänkandet redovisas utredningens uppdrag att identifiera och analysera för- och nackdelar med att införa offentlighetsprincipen i fristående förskolor, skolor och fritidshem samt hos anordnare av komvux på entreprenad och folkhögskolor som bedriver utbildning som motsvarar komvux i sfi för att lösa tillgången till skolinformation. (pdf)
Skolinspektionen granskat hur lärare i åk 4–6 arbetar med att i undervisningen motverka könsstereotypa föreställningar om ämnen, intressen och framtida studie- och yrkesval. (pdf)
Flera av Skolinspektionens granskningar indikerar att bestämmelsen om att särskilt beakta de nationella proven i betygssättningen inte fått förväntat genomslag på skolorna. Nedan redovisas en sammanfattning av de viktigaste iakttagelserna från granskningar av skolors arbete med bedömningar och betyg under åren 2021 till 2024. (pdf)
Den här rapporten är framtagen i samarbete mellan Plan International Sverige och Telenor Sverigesom sedan 2023 har ett samarbete med målet att öka barns och ungas trygghet på nätet. (pdf)
Sammantaget vill vi summera verksamhetsåret 2023 som ett skördeår, där de senaste årens strategiska vägval och satsningar i verksamheten har banat väg för att vi har kunnat skörda en skollagsändring, ett examensmål, rekord i stipendieutdelning, rekordmångaarrangemang, och inte minst en sakprosaprofessor. (pdf)
Stadsrevisionen har nu avslutat 2023 års granskning av Göteborgs Stads nämnder. I granskningen av förskolenämnden konstateras flera brister, bland annat inom ekonomistyrningen, inom arbetet mot hedersrelaterat våld och inom särskilt stöd i förskolan. (pdf)
I rapporten granskar Inger Fridolfsson, speciallärare med magisterexamen i specialpedagogik och redaktör för Svenska Dyslexiföreningens tidskrift, det obligatoriska bedömningsstödet i årskurs 1 samt de nationella proven (NP) i svenska för årskurs 3. (pdf)
Rapporten ger en sammanfattad bild av ungas levnadsvillkor och lyfter fram de viktigaste förändringarna över tid, liksom skillnader mellan olika grupper av unga utifrån kön, födelseland eller ålder. (pdf)
Undersökningarna av barns levnadsförhållanden (Barn-ULF) utgör sedan 2001 en viktig källa för att följa levnadsförhållanden för barn. I undersökningen ställs frågor kring bland annat barns fysiska ochpsykiska hälsa, ekonomi, boende, sociala relationer och fritidsaktiviteter. (pdf)