Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 57 av 157

Uppföljning av hantering av nationella prov, läsåret 2018/19 - En enkätstudie till rektorer

2019-09-26
I denna rapport redovisas en enkätstudie som följer upp hanteringen av nationella prov efter de förändringar som Skolverket har genomfört för att motverka att prov sprids innan provtillfället. I enkäten inkluderades också några frågor om skolenheternas erfarenheter av att skriva uppsatser på dator eller annan digital enhet, samt frågor om förberedelser inför digitala nationella prov.…
Nyhetskategorier

The teaching of regional Eurydice report or minority languages in schools in Europe

2019-09-26
This Eurydice report provides an overview of current policy efforts in Europe that support the teaching of regional or minority languages in schools. It presents the references made to regional or minority languages by top-level education authorities in official documents. It also illustrates some of the existing policies and measures on teaching regional or minority…

Etableringskontroll 2019

2019-09-24
En enskild huvudman måste söka tillstånd hos Skolinspektionen för att få starta en fristående skola eller utöka skolverksamhet på en redan befintlig fristående skola. Om Skolinspektionen godkänner ansökan genomförs en etableringskontroll innan den nya skolverksamheten får starta. Syftet med kontrollen är att se om förutsättningar finns för att ge elever en god utbildning i en…

Trygghet att skapa studiero – en rapport om lärares ansvar och befogenheter

2019-09-23
Hos såväl politiker som allmänheten och i lärarrummen på våra skolor pågår debatten om ordningsproblem i skolan. Hur stort är problemet? Och vad bör göras? I den här rapporten redovisas hur lärarna själva ser på stök och studiero i skolan. Rapporten är gjord i samarbete med Novus och bygger på ett representativt urval respondenter. (pdf)

Är skolan demokratifrämjande? Kopplingen mellan utbildning och demokratiska färdigheter: en forskningsöversikt.

2019-09-20
I föreliggande rapport sammanfattas delar av forskningsläget kring skolans demokratifrämjande uppdrag. Forum för levande historia hoppas på detta sätt kunna tillgängliggöra de senaste årens forskning inom detta område och därigenom bidra till en kunskapsbaserad diskussion kring denna fråga. (pdf)
1565758157