Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 71 av 157

Att bedöma språklig kompetens. Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk

2018-11-26
Denna rapport handlar om bedömning av språklig kompetens, närmare bestämt om olika aspekter av de nationella material i engelska och moderna språk som tillhandahålls i den svenska skolan. Utvecklingen av materialen sker, på uppdrag av Skolverket, vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet inom projektet NAFS (Nationella prov i främmande språk) (pdf)

Framtida möjligheter för kulturskolan - Resultat av en enkätstudie bland Sveriges musik- och kulturskolor 2018

2018-11-26
Rapporten redovisar resultat från en enkät om kulturskolornas framtida utveckling och möjligheter. Det är glädjande att resultatet visar att en stor andel av kommunerna och dess kulturskoleverksamhet har möjlighet att stärka och utveckla sin verksamhet. Enkäten visar också på utmaningar och orosmoln; runt 70 kommuner är osäkra på sin framtid och situationen tycks vara extra…

Redovisning av uppdrag om fjärrundervisning

2018-11-15
Skolverket fick i regleringsbrevet för 2015 i uppdrag av regeringen att följa upp hur fjärrundervisning används inom olika skolformer och bedöma ett antal olika aspekter. Uppdraget gäller både den reguljära fjärrundervisning som är reglerad för ett flertal språkämnen sedan juli 2015 och den försöksverksamhet i ytterligare ämnen som har pågått sedan höstterminen 2016. (pdf)
Nyhetskategorier

Svenska friskolors etableringsbeslut

2018-11-13
Den här rapporten undersöker hur fristående lågstadieskolors etableringsbeslut samvarierar med mått på lokala karakteristiska, genom att studera friskolor som öppnade efter friskolereformen 1992. Resultaten visar att det är högre sannolikhet att friskolor öppnar i områden där en stor del av elevunderlaget har högutbildade föräldrar och där befolkningstätheten är hög. (pdf)

Lärarledd tid i den svenska högskolan - En studie av scheman

2018-11-05
Den lärarledda tid som studenter vid den svenska högskolan erbjuds har varit föremål för diskussion under många år. Två perspektiv förefaller ha dominerat debatten, dels att omfattningen av undervisningen i vissa ämnen varit mycket låg, dels att den lärarledda tiden som erbjuds skulle ha minskat gradvis över tid. I denna studie försöker UKÄ besvara dessa,…
1707172157