Nästan var fjärde elev i årskurs 3-9 känner sig ensam i skolan. Dessa elever är i mycket högre grad också utsatta för mobbning, kränkningar och otrygghet. Många av de ensamma eleverna har lågt förtroende för vuxenvärlden och var femte i årskurs 6-9 känner inte att de har någon vuxen att vända sig till om de…
Slutredovisning av uppdraget att utvärdera statsbidraget för stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling givet i Skolverkets regleringsbrev den 26 april 2018. En mindre ändring av uppdraget gjordes i regleringsbrevet den 28 juni 2018. (pdf)
Pojkar som grupp uppnår lägre skolresultat än flickor. Orsakerna uppstår i ett samspel mellan en mängd olika faktorer på individ- och gruppnivå. Men könsskillnader i skolresultat går att förändra. Skriften syftar till att inspirera fler kommuner och skolor att inleda ett långsiktigt och systematiskt arbete för att motverka könsskillnader i skolresultat.
En ny undersökning visar att kommunala skolpolitiker inte tror på sin egen kommuns förmåga att kunna finansiera skolan i framtiden. Läs hela rapporten från Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund.
I studien Folkbildning i marginaliserade stadsdelar analyseras folkbildningens, framför allt studieförbundens, arbete i landets marginaliserade stadsdelar. (pdf)
Trots att majoriteten av OECD-länderna har gått mot ökad lönedecentralisering under de senaste 30 åren, vet vi väldigt lite om arbetsmarknadseffekterna av decentraliserad lönebildning. Jag undersöker denna fråga genom att studera 1996 års lärarlönereform som ersatte de nationella löneskalorna med individuella löneförhandlingar. (pdf)
Denna rapport är den första av två delrapporter som redovisar resultat från TALIS 2018. Delrapporten fokuserar på svenska lärares och rektorers svar i förhållande till andra länder men täcker inte alla områden som redovisas i den internationella TALIS-rapporten. (pdf)
The OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS) is the largest international survey asking teachers and school leaders about their working conditions and learning environments, and provides a barometer of the profession every five years. Results from the 2018 cycle explore and examine the various dimensions of teacher and school leader professionalism across education systems.…