Social background remains the main factor impacting participation in education and learning, and on economic and social outcomes, according to a new OECD report. (pdf)
En viktig utgångspunkt för utredningens arbete har varit att se komvux och särvux som en naturlig del av skolväsendet, även om de på många sätt har särskilda förutsättningar och behov. Utredningen har dock noterat att vuxenutbildningen tyvärr inte alltid getts tillräckliga förutsättningar och ofta hanterats som en sidovagn skild från skolväsendet i övrigt. (pdf)
I den här promemorian redovisas elevernas resultatutveckling från årskurs 6 till 9 i grundskolan och även skolornas insatser i form av särskilt stöd. De elever som lämnade årskurs 9 våren 2017 är den andra elevkullen som också fick betyg i årskurs 6. (pdf)
År 2009 lanserades Rektorsprogrammet. Det är ett obligatoriskt treårigt program för nytillträdda rektorer. I denna rapport presenteras resultat från en explorativ studie där vi följt tolv deltagare under deras tid på programmet. Syftet är att utforska rektorers lärande och professionella utveckling, i skärningspunkten mellan dagligt arbete och deltagande i programmet. (pdf)
Ungdomar utan gymnasieutbildning löper större risk att hamna i utanförskap och arbetslöshet. Det är därför viktigt att kommunerna gör aktiva insatser för denna grupp, i första hand att motivera tillbaka dem till utbildning. Ändå visar Skolinspektionens granskning att många kommuner brister i det så kallade aktivitetsansvaret. (pdf)
Över hälften av världens flyktingar är barn men bara 61 procent har möjlighet att gå i grundskolan. 23 procent når gymnasieskolan och bara 1 procent högre utbildning. (pdf)
I denna rapport kommer vi att diskutera om skolvalet måste leda till en ökad etnisk och socioekonomisk skolsegregation, eller om det är möjligt att kombinera ett fritt skolval med en skola med blandad elevsammansättning. Fokus kommer att ligga på grundskolan. (pdf)
I den här sammanställningen sammanfattar vi forskningsöversikter och metastudier om evidensbaserade insatser i skolan för elever med adhd. Forskningsöversikterna har publicerats i internationella tidskrifter under åren 1995 till 2015. (pdf)
Rapporten bygger på en enkätundersökning till samtliga kommuner om personalsituationen inom grundskolans elevhälsa, skolhuvudmannens stöd till skolorna, kvaliteten och aktuella utmaningar. (pdf)