Elevstatistik och föräldraröster om en årskulls väg genom det svenska skolsystemet. Undersökningen visar en oroande bild: En ny version av klassamhället grundläggs i skolan. (pdf)
Två av tre utsatta elever i årskurs 3-9 har inte berättat för någon vuxen i skolan att de utsatts för kränkningar eller mobbning. Var femte utsatt elev har inte berättat om det för någon alls, varken en jämnårig eller en vuxen i skolan eller hemma. Det visar ny statistik från stiftelsen Friends. (pdf)
I den här rapporten presenteras resultatet av en undersökning om näringslivets forsknings- och utbildningssamarbete med universitet och högskolor. Undersökningen visar att företagen generellt sett är mycket positiva. 80 procent av de deltagande företagen uppgav att de hade haft stor eller mycket stor nytta av att samarbetet. (pdf)
SAMS-modellens övergripande syfte är att säkerställa en obruten skolgång för placerade barn och unga när placeringen medför skolbyte. Modellen är ett stöd för dig som arbetar med placerade barn och unga i socialtjänst och skola. (pdf)
Detta uppdrag ersätter det av regeringen beslutade uppdraget att svara för genomförandet av fortbildning i specialpedagogik för lärare i grundskolan, motsvarande utbildning vid särskilda ungdomshem och sameskolan (U2015/05783/S).
Lärarförbundets avtal med KFO, Kooperationens förhandlingsorganisation, löper ut den 31 augusti och förhandlingarna drar igång på allvar i mitten av augusti. För att utvärdera nuvarande avtal och få medlemmarnas röster om läget och behoven har Lärarförbundet gjort en enkät. Mer än 1000 medlemmar svarade.
Skolverket får i uppdrag att analysera om undervisningstiden i ämnet idrott och hälsa i grundsärskolan, specialskolan och sameskolan bör utökas genom att undervisningstiden i elevens val minskas. Om det bedöms vara lämpligt ska sådana förslag lämnas.
I den här promemorian beskrivs den statistik som finns tillgänglig rörande nyinvandrade elever i grundskolan hösten 2017. Statistiken avser veckan då den 15 oktober inföll och speglar det aktuella läsåret.
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten får i uppdrag att tillsammans genomföra insatser i syfte att implementera propositionen "Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser". I uppdraget ingår att stärka kompetensen avseende bedömning av elevers kunskapsutveckling samt planering, genomförande och uppföljning.
Läsdelegationen har haft i uppdrag att samla aktörer runt insatser för barns och ungas läsning inom och utanför skolan. Syftet var att skapa mer likvärdiga förutsättningar för alla barn och unga att nå en fullgod läsförmåga och lustfyllda läsupplevelser.