En lärare i Falkenbergs kommun stängdes förra veckan av efter att ha sagt ”negerboll” under en hätsk diskussion med några elever. Nu berättar läraren för SVT Nyheter Halland vad det var som låg bakom händelsen som filmades och fick spridning på sociala medier.
Universities are more concerned about their reputations than confronting the racist abuse of students, the National Union of Students president has said.
Två personer som hade extratjänst på en förskola tvingades sluta. Skälet: Några av föräldrarna var kritiska mot att de har invandrarbakgrund. "Killarna har fått en förklaring. De vet varför, och tycker så klart det här är lika tråkigt som vi", säger den ansvariga förskolechefen till Sydsvenskan.
En lärarstudent på Mittuniversitetet i Sundsvall fälls för hets mot folkgrupp efter att ha skrivit flera rasistiska kommentarer på Facebook. Den här personen kommer att få fortsätta studera vid Mittuniversitetet.
Delredovisning av uppdrag till Skolverket att vidta kunskapshöjande insatser i skolan om främlingsfientlighet och liknande former av intolerans, A2014/1587/DISK. (pdf)
Efter Aftonbladets rapportering av antisemitiska kränkningar i skolan har ansvariga politiker satt hård press på skolan. Men inte tillräckligt, enligt oppositionsborgarrådet som riktar skarp kritik: "Det går inte att sopa under mattan och hoppas på att kränkningarna ska gå över", säger Lotta Edholm (L), vice ordförande i utbildningsnämnden.
Hans gammelmormor överlevde Auschwitz. Nu berättar ännu en elev i Stockholms innerstad om nazistiska kränkningar på skoltid. "De skrek att de skulle gasa mig", säger den 13-åriga eleven.
En svart kvinna i profil, en knuten näve och budskap som "Black Power" och "Power to the People" blev för mycket för Katedralskolan i Lund. Affischer som en elevgrupp ligger bakom upplevdes som aggressiva och obehagliga, enligt rektorn. Nu har planscherna plockats ner. "Icke-vita elever hade precis börjat våga höja rösten", säger eleven Maya Mbog…
Ett verktyg som gör det lättare för rektorer och skolledare att hantera spänningsfält och undervisning om kontroversiella frågor i skolan. Utarbetat i samverkan mellan Österrike, Cypern, Irland, Montenegro och Storbritannien, med bidrag av Albanien, Frankrike och Sverige. (pdf)