Trygga raster för eleverna och en tydlig ansvarsfördelning bland personalen för hur kränkningar ska hanteras. På Charlottenborgsskolan i Motala har det visat sig vara ett effektivt sätt för att skapa ett bättre arbetsklimat både för elever och för lärare.
En ”Visättraanda” har sakta men säkert byggts upp hos eleverna på Visättraskolan i Huddinge kommun, i och med storsatsningen på elevhälsa och rastverksamhet. Läs Skolportens reportage från skolan.
Syftet med rastverksamheten är att lära barnen att samverka med varandra oavsett årskurs och att få barnen att ta ansvar för varandra, materialen och miljön. "Lärandet ska bygga på lust och rörelseglädje," säger Gustav Sundh.
Gustav Sundh är självtitulerad skolgårdslärare. Han jobbar nästan uteslutande med elevers utomhusmiljö och aktiviteter på rasterna. "Vi dukar fram genomtänkta sammanhang för barnen att mötas i och skapar utrymme för lek," säger Gustav Sundh.
Att satsa på en bra rastverksamhet kan minska mobbningen och öka den fysiska aktiviteten bland eleverna. Fritidspedagogen Gustav Sundh blev ”skolgårdslärare” och fixade en materialbod där eleverna kan låna prylar.