När astronauten Astas rymdraket gick sönder och barnen på avdelningen Prästkragen fick hjälpa henne att bygga en ny stärktes deras självkänsla och gruppens gemenskap, berättar förskolläraren Limour Bailey på Bifrosts förskola i Mölndal.
Alla vet att livet inte är en dans på rosor. Kriser uppstår i den stora världen och i den lilla. Hur kan förskolan rusta barnen på bästa sätt? Jo, genom att stärka deras resiliens, skriver Ann-Christin Furu, forskare och docent i småbarnspedagogik med inriktning mot lärande för hållbarhet vid Åbo Akademi.
Social och emotionell kompetens är något vi behöver öva på hela livet. Men grunden läggs redan i förskolan, skriver Lars Löwenborg, legitimerad psykolog och psykoterapeut.
Glad, arg eller ledsen? Fånga upp barnens känslouttryck i stunden, utan att värdera. Men arbeta också metodiskt med olika känslor för att stärka till medkänsla och att förstå sig själv. Det skriver Maria-Pia Gottberg, författare och föreläsare.
Specialpedagogen Anna Borg ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik för gymnasieskolan. Hon kommer att tala om små och stora övergångar i gymnasieskolan.
Tonåringar och unga vuxna ser inte lika allvarligt på psykiskt våld som äldre åldersgrupper, visar en enkätundersökning från länsstyrelsens telefonlinje "Välj att sluta". Psykologen Ulf Calvert förklarar resultatet delvis med att unga inte alltid har samma referenser till att leva i nära relation och vad som är en sund relation.
Våld i ungas nära relationer är minst lika vanligt och minst lika allvarligt som våld i vuxnas nära relationer. Men stödet saknas och tilltron till att söka hjälp hos vuxna är låg. Det visar den första svenska forskningsstudien om ungas relationsvåld.
Våld i ungas nära relationer är lika vanligt och lika allvarligt som vuxnas relationsvåld men inte lika uppmärksammat. Men för Fiona Gladh Tapia och Cid Walker som går i 2:an på Kärrtorps gymnasium i Stockholm är problemet välkänt.
En ny IFAU-rapport tar sin utgångspunkt i kontakthypotesen och finner att de som i början av 1990-talet gått i skolan tillsammans med elever med bakgrund utanför västvärlden oftare bildar familj med personer med invandrarbakgrund. Sambandet gäller för kvinnor.