Pappan skickade mejl efter mejl till rektorn med kritik.Sen dök flera hotfulla brev upp, med dödsdatum och ett okänt pulver. Mannen döms nu till fängelse.
P4 Göteborg har rapporterat att allt fler barn under 10 år anmäls för våldsbrott. Utvecklingen märks även i skolmiljön där våldet riktas mot både barn och vuxna. Särskilt elevassistenter och lärarassistenter är utsatta för hot och våld, detta enligt Arbetsmiljöverkets rapport från 2024. En av dem är elevassistenten Fredrik Thell.
Allt fler skolor i Stockholm skärper just nu säkerheten genom att installera övervakningskameror. I Botkyrka har 6 av 10 skolor kameror. Nu oroar sig lärare och elever för att det ska gå ännu längre. – Risken är att man blir paranoid, säger Agnes Strindberg.
Forslaget om at det må varsles før skolebytte om elevens voldshistorikk og konflikter, får støtte hos kommuner og politiet. Lovforslaget kan være klart til våren.
Tre personer dog och gärningsmannen sköts av polis. Tio år har gått sedan skolattacken i Trollhättan, men för överlevaren Wahed Kosa känns det fortfarande som igår. "Jag var inställd på att dö, men jag klarade mig. Den känslan går inte att förklara".
Wahed Kosa flydde krigets Syrien för ett nytt liv i Sverige. Han hade inte ens varit här i ett år när han blev måltavla för det rasistiska dådet på grundskolan Kronan i Trollhättan.
P4 Västs reporter Skoob Salihi var tidigt på plats under skolattacken på grundskolan Kronan i Trollhättan. Han trodde först att det handlade om ett bråk mellan elever.Men när han kom fram förstod han snabbt att situationen var mycket allvarligare.
Minnena från attacken på Kronan i Trollhättan sitter djupt ristade i skolans dåvarande rektor Djeno Mahic. Det går inte en vecka utan att han tänker på det.
Det har gått tio år sedan en maskerad man attackerade elever och personal i Kronans skola i Trollhättan. Det är det värsta grundskoleattentatet i svensk historia. Det skriver DN:s ledarredaktion.
Pensioneret lærer og aktiv skoledebattør har et bud på et alarmsystem til at håndtere akutte situationer med voldelige eller forstyrrende elever, så det ikke er en opgave, der ligger hos den almindelige lærer.