För SO-läraren Stefan Wahlstedt har ”Jag är Zlatan” och ”Hungerspelen” en självklar plats på SO-lektionerna. Det har bidragit till ökad måluppfyllelse för eleverna.
En leende kulturminister skär i en tårta i form av en skrikande svart kvinna. När SO-läraren Martin Andersson visade filmklippet med konstnären Makode Lindes uppmärksammade ”tårtgate” för sina nior uppstod en diskussion kring demokrati, rasism och politisk påverkan.
Varför köper nästan bara män sex? Var det ”Mikaelas” eget fel att hon blev våldtagen? Samhällsvetarna på Mälargymnasiet i Järfälla har en annorlunda lektion i mänskliga rättigheter.
Det finns olika sätt att lära barn om hur samhället fungerar. Man kan säga att det är kommunens/statens ansvar. Eller också kan man hjälpa dem att förstå att det är viktigt och bra att alla är med och tar ansvar, skriver Tove Lifvendahl i en ledare.
För stort fokus på faktakunskaper och för mycket eget arbete. I en granskning som Skolinspektionen gjort riktas kritik mot SO-undervisningen. Eleverna ges inte tillräckliga förutsättningar för att träna på reflektion och kritisk granskning.
Eleverna arbetar allt för ofta ensidigt, med inriktning på faktakunskaper. Det saknas ofta tillräckliga möjligheter att träna på att analysera, reflektera och kritiskt granska information. Det konstaterar Skolinspektionen efter en granskning av SO-undervisningen på 25 grundskolor.
Film är inget nytt hjälpmedel i det samhällsvetenskapliga klassrummet även om det kanske oftast används för att ge liv åt historiska händelser och företeelser. Men det politiska dramat kan också användas som ett aktivt hjälpmedel för att bidra till kunskap och förståelse om såväl den politiska beslutsstrukturen som aktuella politiska sakfrågor.
Ekonomi kan vara svårt – men också kul och angeläget. Tidningen Alfa har träffat tre samhällskunskapslärare som gillar ekonomi, och som verkligen vet vad de vill med sin undervisning.
Många lärare i samhällskunskap tycker att det är svårt att undervisa om ekonomi. Det är ett demokratiproblem, anser Peter Davies, professor i Birmingham.