Pisaresultaten visar återigen på skolans stora problem: segregation. Men Svenskt näringsliv fortsätter blunda för problemen med marknadsskolan, skriver Mikael Feldbaum i en ledare.
Regeringen ska ta fram en ny lista över utanförskapsområden i Sverige och med hjälp av den sätta in åtgärder för att bryta utsattheten.Inspirationen har hämtats från Danmark – där bostadsområden rivits och barn bussats mellan skolor. "Det kan innebära att man river, inte hela områden, men att man gör om områden", säger Johan Pehrson (L).
Regeringen ska ta fram en ny lista på utanförskapsområden i Sverige, säger arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) på en pressträff. "Så knäcker man utanförskapet, tror vi".
För att rädda svensk skola och minska segregationen ska friskolesystemet ”helrenoveras” – men regeringen har i ett år varit tyst om en utlovad åtgärd. Hur länge ska föräldrar kunna ställa barn i kö till exklusiva skolor från BB?
Andelen utsatta områden minskar något, enligt polisens senaste statistik. Samtidigt presenterar Skolinspektionen en rapport om bristande kvalitet hos förskolorna i socioekonomiskt svaga områden. Är inte det utsatthet, så säg, frågar sig Vesna Prekopic.
Svensk grundskola dras alltmer isär. Resultatskillnaderna mellan olika elevgrupper fortsätter att öka, visar flera undersökningar. – Årets Pisa-undersökningen lär inte vara ett undantag, säger Pontus Bäckström som är Sveriges Lärares samhällspolitiske chef.
Sandvikens politiker tänker ”bussa” svensktalande skolbarn till en skola i ett utanförskapsområde. Det är en riskabel strategi. Det skriver Hanif bali i en krönika.
Skolan är tudelad. Det är en tickande bomb. Släpp in disciplin i undervisningen igen – för att rädda eleverna, skriver Katharine Birbalsingh, rektor för Michaela community school i London.
Kommunen måste samordna sina resurser för att se till att möta och fånga upp barnen och deras behov redan i skolan, skriver Bo Jeppsson och Maria Olausson från Frälsningsarmén.
En kombination av segregation och skolans lågaffektiva bemötande har lämnat fältet fritt för elever som vill dominera sin omgivning. Det skriver Adam Cwejman på ledarplats.