Barnperspektivet hamnar ofta i kläm när man pratar om insatser för unga som riskerar att hamna i utanförskap och kriminalitet. Det säger Sophie Johnsson, kurator på Rosengårdsskolan i Malmö. ”Ett av de största problemen är att få föräldrarna att dela bilden av en ung som andra vuxna har”, säger hon.
Ledarredaktionen diskuteras skolan. Detta med anledning av en tweet från skolforskaren Jonas Vlachos som ifrågasatte påståendet att elevbaserad undervisning drabbar barn i utanförskapsområden mer än andra. Det här har blivit en slags allmän sanning i debatten. Framför sig ser man en ung begåvad person som möts av brist på läxor och stök och därför inte…
Att läsa, skriva och räkna är kvaliteter som från start ska prioriteras och integreras i elevernas lärande. Det vet lärarna, men de blir inte lyssnade till, när de pekar på de extra behov, som enskilda elever kräver för att målen ska uppfyllas. Det får konsekvenser längre upp i utbildningssystemet, skriver Inge Johansson i en replik…
Jag gillar många av frihetsreformerna inom skolans värld. Samtidigt gör jag mina egna ståndpunkter en otjänst om jag förtränger att elevers valfrihet och friskolornas etableringsfrihet har bidragit till ökad segregation och ökade kostnader, skriver Lars Stjernkvist på ledarplats.
Flera månader har gått sedan Trollhättan presenterade sin uppmärksammade utredning för att bryta skolsegregationen. De styrande politikerna har fortfarande inte bestämt sig, men moderaterna har sin åsikt klar.
Den här rapporten sätter fokus på förskolans roll för barn som flytt. Med hjälp av forskning och röster från barn, föräldrar, och yrkesverksamma vill vi berätta om vad förskola i ett nytt land betyder. Förhoppningsvis kan det bidra till att lyfta förskolans förutsättningar att verka socialt utjämnade högre upp på agendan. (pdf)
Idag publicerar Bris rapporten ”Bra från början – förskolans betydelse för barn som flytt” som lyfter förskolans förutsättningar att verka socialt utjämnade. Det är en sammanställning av forskning och röster från barn, föräldrar och professionella som ger en aktuell bild av vad tillgång till förskola i ett nytt land betyder.
Vi måste diskutera hur vi bygger ett socialt hållbart samhälle där även barn som förlorat trygghet och sociala sammanhang inkluderas. Nästa år blir barnkonventionen lag. Att stärka förskolans förutsättningar att verka socialt utjämnande borde vara centralt för en politik som stärker barns rättigheter, skriver Magnus Jägerskog, Bris, och Sven Persson, professor i pedagogik.
Barnfamiljer tenderar att flytta för att barnen ska ha möjlighet att hamna i rätt skola. Det är slutsatsen i en studie som presenteras i tidskriften Ekonomisk Debatt.