Den svenska skolan har stora problem med likvärdighet och ökande segregation. Det konstaterar den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD i sin rapport idag.
Den minskade likvärdigheten i svensk skola är en av de allvarligaste utmaningarna, skriver OECD i en ny rapport om svensk ekonomi. Utbildningspolitiken måste nu sätta ökat fokus på elevernas bakgrund och ge alla skolor likartade förutsättningar, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Skolledarbristen kommer öka närmaste 10 åren och skolor med störst utmaningar drabbas värst. Ett professionsprogram och bättre lön skulle göra att fler tar steget till att bli skolledare, skriver ordföranden för Lärarförbundet skolledare
Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund och Marcus Strömberg, vd för Academedia tycker att den väg Sverige valt med fritt skolval i grunden är bra, men att systemet behöver utvecklas. Det fria skolvalet måste bli tillgängligt för fler, skriver de i Dagens Industri 18/3, skriver Sten Svensson, fristående skoldebattör, i en replik.
Det talas om skolsegregationen som om det vore ett problem koncentrerat till skolan, trots att segregationen är mycket mer omfattande än så, skriver Anela Murguz på ledarplats.
Regeringen tycker att det största problemet för den svenska är den bristande likvärdigheten i utbildningen. Ett stort skäl är skolsegregationen: att vissa skolor domineras av svenskfödda barn med högutbildade föräldrar medan andra mest har utlandsfödda barn med lågutbildade föräldrar. I Agenda ikväll frågar vi utbildningsminister Anna Ekström hur hon vill göra skolorna mindre segregerade.
Kommuner runt om i Sverige försöker bekämpa segregationen i sina högstadieskolor genom att slå ihop dem. I Sandviken föreslår en utredning att sex högstadier ska bli en eller två. Men frågan är kontroversiell.
Efter det uppmärksammade reportaget i SVT:s Rapport, har nu två skolor i Karlskrona inlett ett samarbete för att eleverna ska uppleva en mindre segregerad skolmiljö.
Höga förväntningar på eleverna och mer tid för lärare att förbereda och efterarbeta undervisningen. Samt mer sammanhållet statligt ansvar för skolan. Så kan segregationen bekämpas, skriver ordföranden för Lärarnas Riksförbund Åsa Fahlén.
Under de senaste 20 åren har den svenska skolans likvärdighet försämrats. Men när experter ska diskutera lösningar undersöks inte alla förklaringar, skriver Mats Wingborg.
Ungdomar drabbas om de föds i fel stadsdelar och av fel föräldrar. Det finns skolor där nästan inte en enda elev har svenska som modersmål. Skolsegregationen bryter mot grundlagen, skriver läsaren Per Sundgren på DN.Åsikt.