Koranundervisning har väckt debatt i Borlänge. Kent Karlsson, rektor på Tjärnaängskolan menar att koranstudierna går ut över de vanliga studierna. Men 20-åriga Iimaan som studerar Koranen efter skolan tycker att oron är överdriven. "Om de går och läser koranen tror jag inte gör dem mycket tröttare än att gå på typ en fotbollsträning", säger hon.
Koranstudier förekommer på många håll i landet. Flera akademiker vill se mer forskning om de olika tolkningarna av islam som lärs ut till svenska barn och unga. Men de efterfrågar också en mer öppen dialog. "Om eleverna inte hinner med sina läxor, måste oron kommuniceras", säger professor Jenny Berglund som forskar om koranundervisning.
I Borlänge har koranundervisningen väckt debatt mellan den lokala moskén och skolan. Skolpersonal oroar sig för att koranstudierna går ut över den ordinarie skolan – och att eleverna påverkas negativt av det som lärs ut.
Gymnasieminister Anna Ekström (S) har inte gett upp hoppet om att begränsa vinstuttaget för friskolorna trots nederlaget i torsdagens riksdagsomröstning. "Jag ser hela tiden vad vinstjakten ställer till med i skolan", säger hon till Skolvärlden.
Lärarbrist och segregation i skolorna är de största utmaningarna som svenska skolor står inför, enligt Skolverkets nya kartläggning. Malmö jobbar på flera sätt för att locka fler lärare till kommunen.
Det är fel att lyfta bara de senaste årens migration. Visst har den ställt saker på sin spets, men problemet har funnits i årtionden. Utanförskapsområdena växer och samtidigt har kunskaperna och likvärdigheten i skolan sjunkit år för år. Det skriver Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund.
Lärarbristen, skolsegregationen och den lokala styrningen av skolan är tre områden som måste prioriteras för att skolan ska förbättras. Under våren har därför Skolverket kartlagt kommuners och fristående skolors arbete inom de tre områdena. Syftet är att hitta konkreta åtgärder som kan stärka kvaliteten i skolan. Nu presenteras resultaten.
Segregationen är en ödesfråga för den svenska skolan. Det slår Skolverket fast i en ny rapport. Nu manar myndigheten till samarbete mellan fria och kommunala skolor. "Konsekvenserna kan vara förödande på så många olika nivåer", säger Peter Fredriksson, generaldirektör för Skolverket.
Lärarbristen, skolsegregationen och den lokala styrningen av skolan är tre områden som måste prioriteras för att skolan ska förbättras. Under våren har därför Skolverket kartlagt kommuners och fristående skolors arbete inom de tre områdena. Syftet är att hitta konkreta åtgärder som kan stärka kvaliteten i skolan. Nu presenteras resultaten.