Foreldre mener Døli barneskole i Ullensaker segregerer elever. Nå er saken klaget inn for Diskrimineringsnemnda. I mai fikk foreldre medhold i en lignende sak.
Att byta ut elever kan tyckas vara en enkel väg, men forskningen tyder på att det inte är eleverna som är problemet utan hur man jobbar i skolan, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.
Trots en skenande skolsegregation tycks Liberalerna fortsatt vara oförmögna att förstå att den drivits på av köerna. Det skriver Hannes Snabb, riksordförande Liberala studenter. m.fl.
Ska man verkligen adressera frågan om friskolorna och skolsegregationen, måste man titta på människors konkreta handlingar, snarare än vad de säger sig önska, skriver läraren Therese Rosengren.
Sandvikens politiker tänker ”bussa” svensktalande skolbarn till en skola i ett utanförskapsområde. Det är en riskabel strategi. Det skriver Hanif bali i en krönika.
Skolan är tudelad. Det är en tickande bomb. Släpp in disciplin i undervisningen igen – för att rädda eleverna, skriver Katharine Birbalsingh, rektor för Michaela community school i London.
Kommunen måste samordna sina resurser för att se till att möta och fånga upp barnen och deras behov redan i skolan, skriver Bo Jeppsson och Maria Olausson från Frälsningsarmén.
På Bokmässan drar programpunkter om skolsegregation, klass och läsande fulla hus. "Vi har en politik utan förankring i vetenskap. All forskning pekar på det förebyggande arbetet, men det sker inte över en mandatperiod", säger Dilsa Demirbag Sten, Berättarministeriet.
En kombination av segregation och skolans lågaffektiva bemötande har lämnat fältet fritt för elever som vill dominera sin omgivning. Det skriver Adam Cwejman på ledarplats.
I dag läser mer än 140 000 elever svenska som andraspråk i Sverige. Men redan i årskurs tre börjar eleverna som inte har svenska som modersmål halka efter i läsförståelse. Konsekvenserna för integrationen är oöverskådliga, skriver läraren Katarina Radosevic.