Under 2014 har en omfattande förändring av Sveriges officiella biblioteksstatistik genomförts. Det här är första gången som den nya samlade nationella biblioteksstatistiken presenteras.
Det är utmärkt att regeringen satsar två miljarder för att stärka skolornas möjlighet att anställa speciallärare eller annan personal. Men för att detta ska få rätt effekt gäller det nu att kommunerna använder pengarna på bästa sätt och anställer utbildade bibliotekarier i skolan, skriver Karin Linder, ordförande DIK.
Trots att det nu gått fyra år sen alla skolor enligt lag ska ha tillgång till ett skolbibliotek finns det fortfarande flera brister hos Norrköpings kommunala skolor.
När resten av Sverige är engagerat i hur vi ska stimulera barns läsning vill Ludvika kommun lägga ner två fullt fungerande folk-och skolbibliotek, skriver Lena Kallenberg.
En bok om sex avsedd för mellanstadiebarn lånades av en förstaklassare. Det blev för mycket för skolans rektor, som valde att plocka bort boken från skolbiblioteket.
Stockholms stads budget för 2015 är en svag förskole- och skolbudget. Konkreta satsningar saknas och på flera viktiga punkter dröjer beslut som är helt avgörande för Stockholms skolor, elever och lärare, skriver förra skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).
Det är rena rama julafton för skolbibliotekarien Ellen Wahlqvist som kommer bärande på en stor låda med nya böcker. Skolan i Vikingstad utanför Linköping har fått ett nytt bibliotek och lådor med böcker trängs på golvet.
Skolbibliotekarien har ingen särställning, men en begränsad specialkompetens som bör utnyttjas till max, skriver Astrid Deppert och med detta inlägg avslutar vi denna debatt.
Man kan förenklat säga att skolbibliotekariens uppgift inte är att lära ut de rätta svaren utan att lära eleverna att ställa den rätta frågan, skriver DIK:s expertgrupp för skolbibliotek i en replik.