Gymnasieskolor som stängs. Skolor som flyttar. Olämpliga ägare. Dålig lönsamhet. Vinstintresset går ut över elever som behöver en stabil tid i gymnasiet, skriver studievägledare som varnar elever och föräldrar.
”Ett ökat fokus på de nationella proven kommer leda till att undervisningen kommer fokusera mer på att skriva bra prov och mindre på den faktiska kunskap som skolan har i uppdrag att förmedla” skriver gymnasieläraren Rasmus, om betygsutredningen.
Vi har en situation med både organiserad välfärdsbrottslighet och utländskt ägande som kan utgöra ett hot mot rikets säkerhet, skriver Linnea Lindquist i en krönika.
I en mängd artiklar - såväl nyhets- som debatt- och ledartexter - beskrivs skolan ofta som om den har blivit en helkonstig plats. Visst finns det stora problem - det gäller både ordning, kunskap och likvärdighet - men frågan är om den är SÅ konstig? Och vems fel är det i så fall? frågar sig…
Vi som arbetar på aktiebolagsskolor måste själva få uttala oss om vad vi tycker om skolmarknaden, det bör inte vara upp till skoldirektörerna att berätta vad vi tycker om systemet. Det menar lärarna Juosra Al-Mansour och Christian Liljeros, verksamma vid Internationella engelska skolan respektive Academedia.
Ett demokratiskt samhälle kan inte ha ett skolsystem som delar upp eleverna i lönsamma och icke lönsamma. Det är dags att inse att hela idén med att konkurrera om eleverna är feltänkt, skriver Sten Svensson.
Alla tjänar på att inte anmäla frånvaro – utom eleven. Regeringen får inte vara naiv när skolor används för bidragsbrott, skriver rektor Linnea Lindquist.
Elisabet Lann gömmer sig bakom juridik för att slippa debattera sin egen impopulära politik. KD kan inte förmå att kritisera en folkrättsvidrig ockupation och ser inga problem med att skattepengar går till vinstdrivande marknadsskolor och religiösa friskolor, skriver Daniel Bernmar (V).