Den svenska skolan är ett världsunikt, extremt experiment. De reformer som skulle ge mångfald har i stället lett till att stora skolkoncerner allt hårdare segregerar elever i jakten på vinst och marknadsandelar. Förlorarna blir barnen, och i förlängningen demokratin. I en serie artiklar beskriver Aftonbladet hur systemet fungerar. I dag skriver Marcus Larsson och Åsa…
Är den svenska skolan ett experiment? Hur den svenska skolan blev en av världens mest avreglerade som tittar på vilka beslut som lett fram till dagens situation.Hör Karin Grundberg Wolodarski, journalist på Dagens industri och författare som skrivit boken.
Fem frågor till Karin Grundberg Wolodarski, reporter på Di, som under fredagen kommer ut med boken ”Experimentet: så blev den svenska skolan en av världens mest avreglerade”
Regeringen har nu lagt fram två skarpa förslag på riksdagens bord för att göra upp med marknadsskolans värsta avarter, skriver skolminister Lina Axelsson Kihlblom, (S).
Först skapade politikerna friskolesektorn, sedan blev de rika på den. Och så fortsätter det. Men vinsterna är inte det värsta, utan att svaga elever och kommunala skolor skadas av systemet, skriver debattören Ivar Arpi.
Hur horribelt det svenska skolexperiment än är, gör föräldrar begripligt nog vad de kan för att deras barn ska hamna i en klass där det är ordning och reda. Inte förlora läroår i en stökig skola med lärare som tvingas jobba i upp och nedvända världen, skriver Maria Schottenius.
Att skolan tillåtits bli en marknad är ett av vår tids största politiska misslyckanden. Det marknadsexperiment som svensk skola utsatts för har varit förödande. För många barn, men också för Sverige som kunskapsnation, skriver skolminister Lina Axelsson Kihlbom (S) och Gunilla Svantorp (S), i en replik.
En förskola för alla har ersatts av parallella förskolesystem med många privata aktörer. Det krävs en översyn av hela detta område, dess aktörer, innehåll och kvalitet, skriver professorerna Ingrid Pramling Samuelsson och Ingegerd Tallberg Broman.
Det finns grundskolor som förklarar att skolans upplägg förutsätter engagemang från föräldrarna och att eleverna bör tänka på detta innan de söker. Det är rent nonsens. Alla grundskolor är enligt lag öppna för alla, skriver DN på ledarplats.
Det som i början på 90-talet var en nödvändig reform av ett närmast omänskligt system har utvecklats till ett system där eleverna blivit kunder och skolan en serviceinrättning, skriver Daniel Claesson, public affairs-rådgivare.