Moderaterna försöker komma undan sitt ansvar för skolans försämrade kvalitet och resultat genom en halv ursäkt och ett antal verkningslösa förslag. Men det som verkligen behövs är att avveckla aktiebolagsskolorna, skriver Sten Svensson och Daniel Suhonen, Katalys.
Lagstiftarna som redan från början borde ha tänkt på vilka konsekvenser friskolorna kunde få borde tänka om. Eller hyser man fortfarande tilltro till systemets förmåga att sålla bort avarter från skolmarknaden? skriver Nalin Pekgul (S).
Vi utgår ifrån att alla religiösa skolor vill påverka barnen i sin religiösa riktning. Att då betala detta med skolpengen innebär en risk för ett statligt subventionerande av religiös indoktrinering, anser flera liberaler i Borås.
Moderaterna föreslår att Skolinspektionen ska sätta betyg på landets skolor enligt en fyrgradig skala. De två lägsta betyder underkänt och innebär att staten ska gripa in för åtgärda bristerna. För friskolor kan det innebära vinstuttagsbegränsning.
Moderaterna vill ha nationella kvalitetskrav och tillståndsplikt för att bedriva verksamhet inom skola, vård och omsorg. Partiet vill göra upp över blockgränserna om förslagen, men utan krav på vinsttak.
Fler anställda och mindre grupper i lågstadiet och förskola. Det ska bli resultatet av statens skolsatsning som ger 9 extramiljoner till skolan i Ljusdals kommun. "Pengarna kommer att göra skillnad", säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP), som var på plats i Ljusdal under onsdagen.
Tillgången på kultur ska inte styras av var man bor, anser utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Det är viktigt att vi har ett bra kulturutbud över hela landet anser utbildningsministern.
Idag kommer utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) till Västermalms skola i Sundsvall. Han träffar skolpolitiker, elever och personal för att prata om hur fler elever kan bli behöriga till gymnasiet.
I dagens kommunala skola finns det stora brister när det gäller att möta troende barn eftersom vårt sekulariserade samhälle bidragit till att troende många gånger misstänkliggörs och förväntas gömma undan sin tro, skriver forskaren Marita Cronqvist, Högskolan i Borås, i en replik.
Att som Sveriges Skolledare hävda att ”nya resurser inte tillförts” är att underhålla felaktiga myter om skolan i Göteborg. Låt oss i stället styra mot vårt gemensamma mål, skriver Karin Pleijel (MP).