Ifall Gustav Fridolin vill bli ihågkommen som den som räddade skolan måste han ta itu med ordningsutmaningarna, skriver Katrineholms-Kuriren på ledarplats.
Moderaterna står inte längre fast vid sin tidigare skolpolitik. Om partiet i riksdagen ska rösta för ordningsbetyg i riksdagen ”återstår att se", säger partisekreterare Tomas Tobé.
Ronneby kommun öppnar nu för att införa betyg från årskurs fyra. – Vill någon skola i kommunen göra det, ställer vi oss positiva till det, säger utbildningsnämndens ordförande Lennarth Förberg (M).
I Lärarnas tidning intervjuas Lärarnas Riksförbunds (LR) ordförande Bo Jansson. Han berättar att det är en naturlig utveckling för LR att i framtiden även ansluta förskollärare.
Om tio år beräknas 65 000 lärare saknas. Nu måste lärarbristen tas på större allvar av alla aktörer, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande.
Utbildningsminister Gustav Fridolin talar nu för första gången om uppgifterna att en tidigare språkrörssekreterare inom Miljöpartiet uppmanades vara barnvakt åt hans barn.
Det blir Malmös före detta kommunalråd Ilmar Reepalu som ska utreda hur vinsterna i skolan ska krympas. Enligt direktiven som presenteras på torsdagen omfattar utredningen nu även privat driven komvux, särvux och sfi.
Beslut om obligatoriska betyg i årskurs 4 är avvärjt och vi har i stället tagit ett steg för långsiktighet och arbetsro. Nu kan vi tala om, och investera i, det som behövs för att vända kunskapsresultaten, göra läraryrket attraktivare och skolan jämlikare, skriver Lena Hallengren (S), och Ida Karkiainen (S), i en debattartikel.
Från 2017 ska alla som går ut lågstadiet kunna läsa, skrivna och räkna. Utbildningsminister Fridolins utfästelse har formen av ett mål, en förhoppning och kanske ett löfte, men han väljer att kalla det garanti, en läsa-skriva-räkna-garanti. Det är lite synd eftersom målet i sig är bra och det gäller en av de viktigaste samhällsfrågorna, skriver…
Regeringen vill införa en räkna-skriva-läsa-garanti från sex års ålder. Bra förslag som har stöd i forskningen, kommenterar Margareta Ahlström, prefekt vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.