Sverige behöver också effektivisera undervisningen och ett sätt är att se över inträdeskrav och antal år i olika utbildningsformer, skriver skoldebattören Inger Enkvist.
Sveriges Lärare kräver en nationell myndighetsallians mot våldet i skolan. Det framförde förbundsordföranden Anna Olskog under ett möte med skolminister Lotta Edholm (L), där även Sveriges Skolledare och Kommunal deltog.
Den höga rektorsomsättningen och för stora rektorsområden är förödande för trygghet och studiero. Det var frågor som Ann-Charlotte Gavelin, ordförande i Sveriges Skolledare lyfte när skolminister Lotta Edholm (L) bjöd till samtal på onsdagen.
Om regeringen inför offentlighetsprincipen i små och medelstora friskolor hotas mångfalden. Det skriver företrädare för småskalig, fristående skolverksamhet.
Situationen med våld och hot i skolan är oacceptabel. Skolan kan inte ensam stå för lösningen, utan här måste samhället samla sig. Sveriges lärare kräver därför att regeringen agerar och samlar en nationell myndighetsallians för att hantera problemen, skriver Anna Olskog, Sveriges Lärare.
Undanta rektorer från uppgiftsskyldigheten till polis. Det menar oppositionspartierna C, S och MP i en gemensam skrivelse till justitieutskottet. "Det blir en orimlig börda att lägga på rektorerna", säger Niels Paarup-Petersen, Centerpartiet.
Våldet mot lärarna ökar – och det är utbrett även bland de yngsta barnen. Nu träffar Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, skolminister Lotta Edholm (L) för att framföra lärarnas krav på åtgärder.
Biotillgängligt protein, järn och viktiga fettsyror är särskilt kritiska för barns utveckling och finns i högre mängd i animaliska produkter, skriver Emma Altenhammar (SD).
Trump og det amerikanske valg kan være udfordrende at tage op i klasseværelset, fordi holdningerne er så voldsomme. Netop derfor gør forlag en dyd ud af at lave deres undervisningsmateriale så trygt som muligt.
Nok viser Doolexia god effekt, men redskabet er ikke sammenlignet med andre metoder for ordblinde elever. Desuden udbreder STUK ikke bestemte kommercielle læremidler frem for andre, skriver undervisningsministeren til Folketingets undervisningsudvalg.