Att lägga ner specialpedagogutbildningen idag vore en lika dålig idé som det var att lägga ner speciallärarutbildningen på 1990-talet. Och som vanligt osynliggörs både förskolan och fritidshemmet, skriver Rikard Nero, specialpedagog i förskola.
Liberalerna har varit instängda 15–20 år i ett kvavt mörkt rum tillsammans med friskolelobbyn. Nu trevar de yrvaket sig fram ute i den verkliga världen, skriver Kalle Sundin på ledarplats.
Vem vinner på en politik där vem som driver en skola, ett äldreboende, eller en vårdcentral blir viktigare än kvaliteten på de tjänster som produceras? Lägg partipolitiken åt sidan och fokusera på hur vi tillsammans kan lösa de verkliga problemen som välfärden står inför, skriver företrädare från privata välfärdsföretag.
Att ha specialpedagoger som arbetar på organisations- och gruppnivå för att utveckla verksamhetens specialpedagogiska arbete, handleda lärare samt ge särskilt stöd till elever, fyller båda sina funktioner i den komplexa verklighet som skolan är, skriver Linnéa Byström, lärare som studerar till specialpedagog, Umeå.
Lærernes formand glæder sig over det meste af indholdet i ministerens bud på nye regler og beføjelser til lærerne. Men han savner en pligt, der er indført på de norske skoler.
Aktiebolaget är oöverträffat för att mobilisera kapital, sprida risker och driva väl fungerande verksamheter inom alla slags områden, också skolor. Att avskaffa dem är inte realistiskt, vilket dessbättre marknaden inser. Annars skulle aktien inte stå 45 procent högre än vid årsskiftet. Den positiva signal bör man ta fasta på när L och S levererar nya utfall…
Simona Mohamsson (L) använder sig av orwellskt nyspråk när hon kallar bestraffningar av elever för ”disciplinära åtgärder”. Minst lika illa är det att eleverna ska fråntas laglig rätt att ha inflytande på sin arbetsmiljö och delaktighet i sitt lärande, skriver Torbjörn Hanö, författare och tidigare rektor i en krönika.
När stök, bråk och otrygghet blivit vardag i svensk skola måste politiken agera. I stället för att blicka tillbaka till 1800-talet borde Maja Larsson rikta blicken mot framtiden, skriver Liberalernas Simona Mohamsson och Lotta Edholm i en replik.
”Efter Liberalen Simona Mohamssons utspel om bestraffningar i skolan har en infekterad debatt blossat upp. Fokus har hamnat på att förlöjliga de konsekvenser som presenterats, i stället för att se den allvarliga situationen som råder i svensk skola. Låt oss förtydliga: det handlar inte om bestraffningar, utan om konsekvenser”. Det skriver Simon Sandström och Marina…