Det var både goda och dåliga nyheter när Skolverket presenterade den internationella kunskapsmätningen PIRLS 2021 som undersöker läsförmåga och attityder till läsning hos eleverna i årskurs fyra. Faktiskt mest dåliga nyheter, skriver Nya Kristinehamns-Posten på ledarplats.
Det är kommunernas ansvar att barn får i sig den mat de behöver i skolan, sa skolministern när regeringen kritiserades för att ha missat EU-miljoner i fruktstöd. Nu väljer man ändå att se över stödet.
Skolminister Lotta Edholm gästar det nya avsnittet av Skolpodden i Stockholm. Avsnittet innehåller också ett reportage om ”Barn sjunger med barn”. Podden finns där poddar finns. (webb-radio)
Skolan har stått i fokus i nyhetsrapporteringen den senaste veckan. Larm om glädjebetyg i gymnasieskolan, försämrade läskunskaper bland svenska elever, skolbarn mår sämre och trivs dåligt i skolan samt att Skolverkets digitala strategi skrotas är några exempel. Hör skolminister Lotta Edholm (L). (webb-radio)
Högern har i flera år gnällt och gråtit över svensk skola. Samtidigt sätter de ständigt marknaden i främsta rummet, skriver ZIna Al-Dewany på ledarplats.
Lärarna i Örebro ansluter sig till protestvågen med en manifestation i city. "Vi har genomgått ett stålbad här med nedskärningar på över 200 miljoner kronor i Örebro sedan 2017", säger Pär Boström på Sveriges Lärare.
77 rektorer på skolor i Linköping uttrycker i en insändare i Corren sitt stöd för Folkungaskolans ledning i beslutet att ändra på musikklasserna. De skriver: ”Vi tycker att det är ytterst olyckligt att man från politiskt håll går ut och ';tycker' i den här frågan.”
”Min kropp är en fontän av avgrundsdjup vrede” skriver krönikören Maria Wiman, som får kämpa med att kontrollera sin ilska när hon läser skolminister Lotta Edholms analys av lästappet i Pirls 2021.
Debatten handlar nästan bara om friskolors brister. Ändå är det många fler kommunala huvudmän som enligt Skolinspektionen inte håller måttet, och en del borde förbjudas att bedriva utbildning eftersom de uppenbarligen saknar rätt kompetens. Regeringen bör sluta göda vänsterns falska myter, skriver skolentreprenören Anders Hultin.
Vi har tröttnat på vackra ord och nya utredningar. Vi vill se handlingskraft och mätbar förbättring – i praktiken! När, undrar vi, kan vi se de första stegen mot en fungerande skola även för funktionsnedsatta elever? skriver föräldranätverket Rätten till utbildning.