Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Skolpolitik"

Visar sida 40 av 1423

Anpassningar i klassrummen skrotas: ”Är det ett aprilskämt?”

21 september
I sin skolbudget föreslår regeringen att dagens system med extra anpassningar i klassrummen för elever med exempelvis ADHD och autism ska tas bort på svenska- och matematiklektioner. – Det som behövs är resurser, kompetens och struktur. Inte att man separerar barn från sina klasskamrater, säger Eric Donell från Riksförbundet Attention.

”Detta krävs för att svensk skola ska nå OECD-toppen igen”

21 september
Lågt förtroende för skolpolitiker, en lavin av regleringar och dramatisk ökning av psykisk ohälsa bland elever. Trots att majoriteten av föräldrar är nöjda med sina barns grundskolor återstår stora utmaningar om Sverige återigen ska bli en av OECD:s toppnationer, skriver Magnus Erlandsson, doktor i statsvetenskap, och Claes Nilholm, professor emeritus i pedagogik.

”Standardiserade tester löser inte skolans problem"

18 september
”Regeringens utredning om stödinsatser i skolan föreslår att nationella proven i lågstadiet ska ersättas med korta standardiserade tester för att identifiera elever i behov av stöd. Det kan låta effektivt – men i själva verket riskerar det att leda till ett förenklat och missvisande sätt att förstå barns lärande”, skriver Heléna Fransman, speciallärare.