I regleringsbreven för 2020 satsar regeringen på att möta lärarbristen, och genom kunskapslyftet byggs samhällsviktiga utbildningar ut i hela landet – bland annat förskole- och lärarutbildning. Arbetsintegrerad lärarutbildning vid fler lärosäten ökar möjligheten att jobba och samtidigt studera till lärare och distansutbildningen utvecklas och förbättras.
Arbetslivet förlängs, men det betyder inte att alla kan eller vill vara kvar i samma yrke under hela arbetslivet. Ett sätt att minska lärarbristen är att aktivt rekrytera yrkeserfarna akademiker till läraryrket, skriver Moderaternas före detta skoltalesman Sten Tolgfors som föreslår ett ett akademikerpaket för att öka lärarrekryteringen.
Specialpedagogiska skolmyndigheten startar 16 nya samverkanskontor nästa år – med personal som ska söka upp skolor med problem, istället för att vänta på att skolorna själva frågar om hjälp.
Kravet var att Italiens budget för skolor och universitet höjdes med tre miljarder euro. Men eftersom det inte hörsammats så avgår utbildningsminister Lorenzo Fioramonti.
Utbildningsminister Anna Ekström, S, känner sig bakbunden av januariavtalet, säger hon i en intervju med Svenska Dagbladet. Politikern menar att överenskommelsen hindrar henne från att driva politik enligt sin övertygelse
Hon är säker på att vinster i skolan bidrar till segregationen. Men januariavtalet bakbinder utbildningsminister Anna Ekström (S) från att driva politik enligt sin övertygelse.
Hur skulle du sammanfatta skolåret 2019 i din kommun och vad kan bli bättre nästa år? Skolvärlden ställde frågorna till några av Lärarns Riksförbunds kommunombud runt om i landet. Här är deras svar.
Fallet med SD-politikern Richard Jomshof visar på faran med politiserade universitet. Rent allmänt finns en risk att strävan efter att skapa ”trygga rum” på universiteten snarare leder till orolig stämning, skriver Lisa Irenius i en krönika.
Isak Skogstad sätter i sin bok fingret på flera allvarliga missförhållanden i svensk skola. Dessvärre är det oklart vad han själv vill med skolan. Han skriver påfallande lite om vad eleverna ska lära sig, skriver Magnus Persson.
Vi kan inte ha ett system som accepterar att vissa elever blir av med sina rättigheter beroende på vem som äger skolan. Jonas hade rätt till annat än en mardröm, skriver Aftonbladet på ledarplats.