Lärare tvingas anpassa undervisningen efter fler elever med behov av särskilt stöd, stor brist på speciallärare och stödåtgärder som kommer alldeles för sent. Lagen som skulle underlätta för lärarna och elever med behov av särskilt stöd blev det motsatta.
Det är tydligt att jämställdhet för de rödgröna är samma sak som att sträva efter en total upplösning av könen. Men är det verkligen ett stort problemen att förskolelärare kallar barn för flickor och pojkar?
Moderaterna påstår i sin debattartikel den 6/8 att regeringen inte tar skolans problem på allvar. Inget kunde vara mer fel, skriver Anna Ekström (S), gymnasium och kunskapslyftsminister och skolpolitisk talesperson i ett debattsvar.
På torsdagskvällen möttes ärkerivalerna i skolfrågan, Gustav Fridolin (MP) och Jan Björklund (L), i SVT:s debatt om just den svenska skolan. Faktakollen har tittat närmare på några av påståendena från ämnesdebatten i Borlänge.
Lärarnas Riksförbund är positivt till att det prövas olika vägar för att komma tillrätta med lärarbristen. Miljöpartiets förslag om att man ska kunna studera till lärare och samtidigt jobba deltid i skolan är ett sådant. Det är ett bra förslag, men det krävs fler insatser, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Eleverna John Enbäck och Ebba Källgren som var med under SVT:s stora skoldebatt från Borlänge är nöjda med det de hörde i debatten. Tanken var ju att de olika partierna skulle få möjlighet att berätta om vad de vill göra för att lösa problemen i skolan.
Kvalitet i utbildning är så komplext att man ytterst sällan kan fånga exakt vilka faktorer som har lett till ett lyckat resultat. Därför är det svårt att konstruera ett resultatbaserat ersättningssystem, skriver Anna Ekström (S) i en replik.