Höjda löner och högre antagningskrav till lärarutbildningen är förslag som förs fram av utbildningsminister Jan Björklund, lärarfacken, SKL och friskolorna.
För första gången går nu regeringen, lärarfacken och arbetsgivarna inom skolan ihop för att lösa skolproblemen i Sverige. Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin är inte imponerad. "Det vore ju bättre om reformerna redan från början var genomtänkta och finansierade", säger han.
Ett institut för skolforskning, minskad administration för lärare, möjligheter till karriärtjänster och ökat fokus på lärares undervisning. Det är några punkter i den artikel som SKL i dag publicerar på DN Debatt tillsammans med staten, de fackliga lärarorganisationerna och Friskolornas Riksförbund.
Läraryrket är ett viktigt yrke. Idag har staten, Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting och Friskolornas Riksförbund därför samlats kring följande förslag för att stärka läraryrket.
Staten, Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting och Friskolornas Riksförbund eniga kring förslag för att stärka läraryrket. (webb-tv)
Lämplighetsprov, övningsskolor för lärarstudenter och lärarlegitimation redan vid examen är några nya förslag bland tio punkter som utbildningsministern, lärarfacken, SKL och friskolorna presenterar i enad front.
Höjda lärarlöner, högre antagningskrav samt lämplighetsprov vid antagningen till lärarutbildningen. Det är några punkter som skulle öka läraryrkets attraktionskraft, skriver utbildningsminister Jan Bjöklund och företrädare för SKL och lärarfacken på DN Debatt i dag.
Vi vill se höjda lärarlöner, lämplighetsprov till lärarutbildningen och övningsskolor. Totalt tio konkreta förändringar som ska vända den negativa utvecklingen i skolan, skriver Jan Björklund och lärarfacken, SKL och friskolorna i en gemensam debattartikel.
Eftersom det saknas nationella riktlinjer för hur många elever det är rimligt att en lärare bör undervisa, och eftersom skillnaderna är stora mellan olika skolor när det gäller hur många elever lärare verkligen undervisar, så riskerar reformens goda intentioner att komma på skam, skriver Daniel Sandin, gymnasielärare, i en debattartikel.
Låt reformpolitiken inta viloläge. Ge alla duktiga lärare i skolan en reell chans att utöva sitt yrke i något som liknar ett normaltillstånd, skriver Anna Brodin, utbildningschef för lärarutbildningen vid Göteborgs universitet.