I bildämnet är processen ofta lika viktig som produkten. Att våga prova, misslyckas och börja om är en del av lärandet, skriver bildläraren Maria Ljung.
På Utmarksskolan i Göteborgsstadsdelen Kortedala har andelen godkända elever i de praktisk-estetiska ämnena ökat mest i landet de senaste tio åren. En viktig förklaring: samtliga lärare är behöriga.
Efter drygt 25 år som slöjdlärare summerar Monika Nilsson sin tid med ett tydligt budskap: slöjd är mer än hantverk – det är en arena för språk, struktur och självkänsla. På Rosengårdsskolan har hon tillsammans med kollegan i träslöjd byggt stödstrukturer som gör skillnad för elevernas lärande.
Vi förväntas definiera vad enkelt, väl genomarbetat och mycket väl genomarbetat betyder – helst innan arbetsområdet ens har startat. Det är ju helt absurt egentligen – hur ska en veta? undrar slöjdläraren Eva Söderberg.
Låta eleverna skriva loggbok i slöjd? Vissa lärare gör det, andra inte. En ny lärardriven studie visar att loggböckerna kan hjälpa eleverna att utveckla sina förmågor. Men bara om de får konkreta frågor att besvara. – Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort, säger slöjdläraren Madeleine Ekblom.
Slöjd och hantverkskunskaper är en förutsättning för hållbar utveckling, för beredskap i tider av kris och för hjärnans välmående i en tid där psykisk ohälsa ökar, skriver slöjdläraren Eva Söderberg.
Slöjdläraren Tomas Livbom arbetar på Sis-hemmet Sävastgården i Boden, där flickor som omhändertagits enligt LVU vårdas. "Det är ett underbart jobb", säger Tomas Livbom, som trots att han närmar sig 70 år inte har några planer på pension.
Den kunskap vi bär i våra huvuden, händer och kroppar har vi alltid med oss. Den är lätt att bära och vi har alltid tillgång till den – och just därför är den ovärderlig, skriver debattörerna.
Om ingen kontrollerar att den garanterade undervisningstiden verkligen ges, då är den inte garanterad – bara påhittad, skriver slöjdläraren Eva Söderberg.
Allt lärande innebär transformation. Att låta elever tro att lärande alltid ska vara lätt är inte snällt – det är att lura dem, skriver slöjdläraren Eva Söderberg.
Skolbarnen på Oskar Fredriksskolan i Göteborg får inte ta med egna leksaker till skolan, som de populära Labubu-dockorna. Olga Groneberg och Agnes Hansson Lönebrink, 8 år, har därför börjat sy egna på syslöjden.Oskar Fredriksskolan har policyn att barnen inte får ta med leksaker till skolan, eftersom alla inte har råd eller möjlighet att göra det.
Pilligt, tålamodskrävande men också roligt. Att göra en ljusstake i ståltråd är en utmaning för eleverna – men ett lätt sätt för läraren att få in metall i slöjden, menar läraren Leif Blomqvist.