Skolan kan inte vinna kampen mot det konstanta flödet av dopaminkickar från Tiktok, Snapchat och Youtube. Hela samhället måste ta ansvar. Men skolan kan erbjuda något annat, skriver slöjdläraren.
Att slöjdsalar kan vara slitna och undermåliga är ingen nyhet, men nu larmar slöjdlärare om något annat: Även nybyggda och nyrenoverade salar kan uppvisa stora brister. "Man vill ofta få in för många elever i för små utrymmen", säger Sveriges slöjdlärares tillfälliga ordförande Andreas Krüger.
Vad innebär det egentligen att uttrycka sig i slöjd? Handlar det främst om personlig kreativitet – eller om att följa traditioner och normer? Styrdokumenten har genom åren varit otydliga och stundtals motsägelsefulla, konstaterar forskaren Carolina Ekman.
Vad händer med elever som vill sy sina egna kläder men inte vet var de ska börja? Som vill sticka men inte har råd? Som inte ens tänker tanken att de kan skapa själva, eftersom de aldrig sett någon göra det, undrar slöjdläraren Eva Söderberg i en krönika.
För slöjdläraren Kia Gabrielsson får hållbarhet och återbruk konkret innehåll. Hon låter eleverna laga sina kläder och hon tar hand om ull från lokala bönder. "Jag har jobbat med återbruk hela livet och nu har det blivit inne", säger hon.
Lärarnas enkätsvar illustrerar inte bara bristen på förståelse för slöjdämnets behov, utan även en nonchalans gentemot de professionella som ska bedriva undervisning i lokalerna, skriver slöjdläraren Eva Söderberg.
Jag blev återigen påmind om vikten av att skapa tid för repetition och automatisering. Att eleverna får göra samma sak tillräckligt många gånger är avgörande för att tekniken ska sätta sig i händerna – även om det ibland känns som en kamp mot klockan, skriver slöjdläraren Eva Söderberg.
Oskar Sollevi arbetar på Påarps skola i den anpassade grundskolan. Tack vare ett innovationsstöd har skolan kunnat testa på att använda sig av en laserskärare i undervisningen. Idag använder Oskar laserskäraren i slöjden, men han ser många fördelar med att kunna använda den även i andra ämnen.
Det saknas inte nedslående nyheter om slöjdämnet – från barn som inte klarar av att klippa rakt till slöjdlärare som saknar resurser och stöd. Det behövs något som piggar upp, vilket fått den profilerade slöjdläraren Eva Söderberg att lansera ”Skolslöjdens dag”.