En tjej i nian på Arenaskolan i Timrå var rädd för att bli dumförklarad för att hon gick till resurssalen. Nu har den möjligheten att få hjälp med skolarbetet räddat hennes betyg.
Nu kommer förslag om att tredubbla antalet resursgrupper i Stockholm för elever med störst stödbehov. "Jag tror att behovet är stort", säger resurspedagogen Björn Bågmark, som arbetar i en CSI-grupp.
Hon har hoppat av som lärare i kommunala grundskolan. Linda Mattsson Bolin tyckte inte att tiden räckte till för att hjälpa de som behövde stöd. Istället jobbar hon politiskt och hoppas kunna få till en förändring.
Vi behöver fler mindre resursklasser för barn med särskilda stödbehov – inte färre, skriver Lotta Edholm, oppositionsborgarråd i Stockholm och biträdande skolpolitisk talesperson för Liberalerna (L).
Allt fler elever i skolan har olika diagnoser och för många är det svårt att klara målen och få betyg. Axel, som går i nian i Sundsvall, har slutat gå till skolan. Han blir rädd när han tänker på hur det ska gå i framtiden.
När barn med diagnoser får problem i skolan mår ofta hela familjer dåligt. Föreningen Attention larmar om att föräldrar blir arbetslösa och drabbas av utbrändhet.
Det är dags att utgå ifrån individens behov i stället för att ha dogmatisk syn på att allt stöd ska ges i ordinarie klass. Det innebär att vi ska öka antalet särskilda undervisningsgrupper och ha fler speciallärare, så att alla barn får den utbildning de har rätt till, skriver Lotta Edholm (L)Vice ordförande i utbildningsnämnden i…
Det talas om dem som sista skyddsnätet för elever med en trasig bakgrund. Men lärarna inom SIS får inte ta del av statliga satsningar som Lärarlönelyftet och andra kompetenshöjande satsningar.