Bristen på specialpedagoger är akut på många håll i landet. Det rycks och slits i de få som finns, och arbetsbelastningen är ofta hög. Men bristen skapar också guldlägen för den som vill byta jobb eller stanna kvar några extra år efter pensionen.
Blivande speciallärare och specialpedagoger ska lära sig mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, tycker regeringen och föreslår nya examensmål. Inte helt lätt, befarar lärosäten.
Trycket på att ta emot allt fler elever till resursklassen blev till slut för stort. Lösningen blev att dela med sig av sina kunskaper. Nu erbjuder Vasaskolan kollegial handledning till andra skolor i kommunen.
Skollagen slår fast att alla elever har rätt att lyckas i skolan. För att skolan ska klara av den uppgiften behöver kunskapen om hur vi anpassar undervisningen till elevers olika förutsättningar stärkas, Greger Bååth, Specialpedagogiska Skolmyndigheten.
Att hålla fast utagerande elever för att få dem att bli lugna är en ineffektiv och mycket farlig metod. Skolledare och huvudmän behöver ta ansvar för att metoden inte förekommer, genom tydliga riktlinjer och mer stöd till personal, skriver tolv psykologer.
Regeringen vill att alla som läser till speciallärare och specialpedagog ska få lära sig mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar för att bli bättre på att anpassa lärmiljön.
På Sangärdskolan i Borås har gymnasiebehörigheten ökat bland elever med särskilda behov. "Det krävs ett perspektivbyte, där skolan tar ansvar för hur pedagogiken behöver förändras", säger Daniel Johansson, speciallärare på skolan.