Många barn med särskilt behov får inte det stöd de behöver i skolan, men för de föräldrar som orkar engagera sig och anmäla kan det gynna sig i slutändan.
Specialpedagogiska skolmyndigheten har en ny söktjänst på webben för läromedel som underlättar lärande för elever med olika behov. Det kan handla om inlästa och lättlästa läromedel eller läromedel med långsamt tempo.
Elever med dövhet, hörselnedsättning eller grav språkstörning ska inte längre kunna falla ”mellan stolarna” under sin skolgång. Utbildningsministern fick på torsdagen ta del av utredaren Jan Sydhoffs 800-sidiga slutbetänkande med olika förslag.
Regional samordning av insatserna för eleven och förstärkt rätt till undervisning i teckenspråk, är några av förslagen i en utredning om bättre stöd för elever med språkstörning.
Utredningens utgångspunkt är att måluppfyllelsen för elever med dövhet, hörselnedsättning och grav språkstörning ska öka, liksom deras möjlighet att välja skola.
Dövhet, hörselnedsättning och grav språkstörning slår hårt mot lärandet. Med otillräckliga anpassningar i skolan blir de kommunikativa svårigheterna en oöverstiglig barriär mellan eleverna och omvärlden. Genom regional samordning och bättre möjligheter för skolorna att ta sitt ansvar vill vi bryta den barriären, skriver Jan Sydhoff, särskild utredare.
Hällefors kommuns elevhälsa har fått över 300 000 kronor från Skolverket till personalförstärkningar. "Vi har satsat på speciallärare i de lägre årskurserna, vilket varit lyckosamt", säger bildningschef Tina Lanefjord.
Nu finns gemensamma kursplaner för teckenspråksutbildningen för elever som har syskon eller föräldrar som är döva eller har en hörselnedsättning. Det har tidigare inte funnits. Utbildningen har också fått en föreskrift.
Inlästa läromedel, lättlästa läromedel eller läromedel med långsam progression? I söktjänsten Hitta läromedel samlar Specialpedagogiska skolmyndigheten läromedel som underlättar lärandet för elever med olika behov.