Lärarförbundet är i grunden positivt till Högskoleverkets förslag om att göra specialpedagogutbildningen till en inriktning inom speciallärarutbildningen.
Claes Nilholm, professor i pedagogik, är kritisk mot Högskoleverkets förslag att specialpedagogexamen avskaffas till förmån för en ny inriktning mot specialpedagogik inom speciallärarutbildningen. Viktiga frågor är inte tillräckligt kartlagda i utredningen, menar han.
Högskoleverket, HSV, har utrett det framtida behovet av en examen för specialpedagoger. Myndigheten föreslår att denna examen tas bort, men att det istället införs en ny gren inom utbildningen för speciallärare.
Avskaffa specialpedagogexamen och ersätt den med en speciallärarutbildning med inriktning mot specialpedagogiskt arbete. Det föreslår Högskoleverket i en utredning om behovet av specialpedagoger.
Föräldrarna till en flicka med stödbehov har överklagat skolans åtgärdsprogram. Stödet verkade i praktiken innebära att hon fick undervisning i en liten grupp och det ville inte föräldrarna. Skolväsendets överklagandenämnd delar föräldrarnas uppfattning och har nu beslutat att upphäva åtgärdsprogrammet.
Specialpedagogexamen bör avskaffas och en speciallärarexamen erbjudas med ytterligare en inriktning mot pedagogiskt arbete. Det föreslår Högskoleverket i sin utredning av behovet av specialpedagoger och en särskild specialpedagogexamen.
En bred uppföljning bör göras av barn med språkstörning. Det betonar professor Ulla Ek, som har följt upp 23 barn tio år efter att de har gått i språkförskola.
I den nya gymnasiesärskolan ska det råda stor flexibilitet för både elever och skola. Det blir en utmaning för särsyvfunktionärer att erbjuda en saklig och allsidig information om de val som är möjliga för eleven.
Nu ges vi en förstärkt möjlighet att röra oss bort från det särskiljande i skolformen och sätta fokus på elevernas behov, möjligheter, intressen och kunskapsutveckling. Det vi uppmärksammar förstärks! skriver Ingrid Schmiterlöw, Skolformsnämnd Specialpedagogik, i en kommentar.
”Tänk nytt!” var uppmaningen från rektor. Många på skolans praktiska program riskerar att inte nå målen i matematik. Vi måste göra något. Vi som skulle tänka till var gymnasieskolans två specialpedagoger, skriver Johan Edström, specialpedagog Vallentuna gymnasium, i en krönika.
Brenda Smith Myles är en av USA:s ledande experter när det gäller elever inom autismspektrumet. Sociala färdigheter är ett huvudtema i hennes föreläsningar.
Att visa veckobrevet och att stiga upp lite tidigare kan vara ett mål för eleverna i Familjelyftet. En gång i veckan träffas sedan skolpersonal, elever och föräldrar för att diskutera framgångar och bakslag.