Alltför ofta krävs en diagnos för att elever med särskilda stödbehov ska få extra resurser i skolan. Det måste fästas större vikt vid lärarnas bedömningar.
Nossebroskolan i Västergörland stängde den särskilda undervisningsgruppen och flyttade ut elever och speciallärare i klasserna. På så vis höjdes elevernas resultat.
Specialpedagogernas kompetens är efterfrågad, visar en undersökning som Lärarförbundet har gjort. Bakgrunden är att Högskoleverket utreder om specialpedagogutbildningen kan läggas ner.
Sju lärosäten har fått i uppdrag av Skolverket att anordna speciallärarutbildning med specialisering mot utvecklingsstörning. Utbildningen ska ske inom ramen för Lärarlyftet II.
Ett viktigt steg mot att få fram en snabb, billig diagnostisk metod för autism har tagits av forskare vid bland annat Uppsala universitet. Studien, som bygger på blodprov från en grupp barn, har publicerats i den välrenommerade tidskriften Nature Translational Psychiatry.
Vad innebär en övergång till resultatstyrning genom kunskapskrav för specialpedagogisk verksamhet och för den specialpedagogisk rollen? Föreläsare är Lennart Rådbrink samt Wern Palmius, rådgivare vid SPSM. Gratis föreläsning i morgon torsdag, 3 maj klockan 15-17. Plats: Campus Konradsberg på Kungsholmen i Stockholm.
Hela det pedagogiska teamet kring en elev med svår synnedsättning eller blindhet behöver öka kunskapen om läromedel. Pedagogerna skapar mycket lärmaterial själva och det finns behov av erfarenhetsutbyte och större tillgång till anpassat material, visar en studie.
Barn som hamnar på sjukhus ska så långt som möjligt få samma undervisning som andra. Det slår den nya skollagen fast. Fyra lärare och en rektor tar hand om eleverna på Akademiska i Uppsala.
Regeringen har tagit emot en utredning om riksgymnasier för elever med funktionsnedsättning. Utredningen föreslår flera nya ansvarsområden för Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.